Makten utgår från... Milkshake

Min goda vän sitter mitt emot, vi är inträngda mellan bokhyllor och det är inte varmt i biblioteket. Hon mumlar för sig själv, försöker få ordning på diskussion om statlig inpräglan av israeliska armén. Det ska bli en c-uppsats.
Och vad blir det. Makten utgår från milkshake.

Vill ha sommarlov nu.
Det är inte varmt i biblioteket, men det är varmt ute.
Ikväll är vi lediga. Ikväller dricker i milkshake.
Hoppas Mona också dricker milkshake. Makten ska utgå från henne.




Noterar också att expressen följer upp gårdagens debatt med att säga att Mona Sahlin vann gårdagens debatt. Även om Fredrik Reinfeldt själv säger att han vann debatten, utifrån sina utgångspunkter. Och även om "experterna" ger Mona Sahlin denna vinst behandlas hon fortfarande som en underdog, som att man blir förvånad och glad när hon gör något bra.  Om det nu är så att Fredrik Reinfeldt alltid vinner debatten, gärna två timmar innan, så kan det väl vara en anledning till att han blir så himla surig när han blir totalägd. Och visst, jag blir surig när man behandlar Sahlin som om det hon sade inte skulle tas på allvar och att detta nu pekas ut som den första debattvinsten, men okej, kör på det. För nu gäller det. SEX DAGAR KVAR. Rösta efter hjärtat, vänner.

Jag säger att det här är bara början, för skall det vara som igår, att Sahlin kommer med konkreta förslag och visioner medan Reinfeldt säger "Vi tycker lika", då är det ju uppenbart vem som äger. Dessutom är det himla knasig retorik gentemot väljarna, varför vill Reinfeldt inte stå upp för sin politik?

Läs Alliansfritt Sverige i ett inlägg publicerat tidigare idag med 1600 skäl till att inte rösta på alliansen.
Jag tänker att det är precis så här:
"Men vi kan försäkra dig om att alliansen inte erbjuder dig något du vill ha – påståenden om att vara det nya arbetarpartiet, miljöpartiet, kvinnopartiet, framtidspartiet, frihetspartiet, godhetspartiet, paradispartiet... är tyvärr bara placebo. I själv verket är deras ideologier tomma skal, där det gamla högerpartiets moraliska försvar av att det skola givas mer till de som redan hava mycket endast består på en punkt: Slutmålet."

När Reinfeldt säger "Vi tycker lika" är det slutgiltigt bevis på hans placebofetisch. Han vill måla upp sig som den bästa socialdemokraten, eller hur han nu brukar uttrycka sig. Jag säger knas, tro inte på det. Och sen säger jag, för en vettig debatt - våga stå för vad du tror på Fredrik. Politik är inte marknadsföring där man ska sälja in vad som säljer. Politik är ideologier.  Och sen, tyck synd om honom då, när det uppenbart är så att socialdemokratins ideal är vad som säljer, är vad väljarna vill ha. För det kan han aldrig ge dem, Fredrik kan aldrig ge väljarna vad de vill ha.



Och därför är detta bara den "första" av väldigt många vinster.

"Experterna: Monas första debattvinst
Anders Sigrell, professor i retorik vid Lunds universitet: - Det här var Sahlins bästa debatt mot Reinfeldt. Egentligen första gången hon lyckades vinna över honom. Hon ingav förtroende och visade på ett riktigt engagemang utan att vara gnällig.

Petra Blixman, retorikkonsult: - Jag tycker att debatten var ganska jämn men med en viss lutning över till Sahlin. Hon var lite långsam alldeles i början men fick upp farten när de pratade om jobben. Reinfeldt kom inte riktigt till sin rätt. Han skulle behöva mer tid på sig för sina förklaringar.

Stig-Björn Ljunggren, s-märkt statsvetare: - Reinfeldt var ovanligt dålig. Sahlin kallade honom för lögnare och han bara duckade utan att ge sig in i debatten ordentligt. Jag tycker att Mona Sahlin vann debatten. Men hon tog den på poäng, inte på knock. "

Läs som sagt resten här.


Nu återgår jag till den eviga frågan om lärares föreställningar, ibland fördomsfulla föreställningar, om elevers kompetens i form av deras kulturella kapital kan bidra till att skapa utanförskap och segregation i skolan. Och om det nu kan förfördela redan gynnade just för att de har den rätta bakgrunden. Det ska också bli en c-uppsats, djävligt snart ska det bli en c-uppsats.

ps. Och nu står en bibliotekarie och skriker "Jag är så djävla förbannad på allt" här på Karin Boye-biblioteket. Go get them säger jag. Push it to the limit. Hon är i mitt lag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0