Anna Odell, andra ronden

här skrev lille Aggeborn till mig.

     "Vill passa på att tacka fröken Nordström för en trevlig presentation och ett engagerat svar på mitt förra påhopp. Håller fortfarande inte med dig angående Anna Odell. Förvånad? Självklart kan man kritisera psykvården och ibland kan civil olydnad vara motiverat, vilket det givetvis var i DDR. Men, här handlar knappast om varken DDR eller liv och död utan om ett examensprojekt från Konstfack i Stockholm. Konstnärer är också medborgare och måste på så vis följa samhällets lagar. Här verkar du hålla med mig. Samtidigt påpekar du mer än gärna att alliansens kulturutredning är kass. Ja, för det är just detta det handlar om. Utredningen går i mångt och mycket ut på att marknadsanpassa kulturen och det är då verkligen på tiden att diskussionen förs i den riktningen. Detta skulle ju till viss del innebära att den kultur som folk inte tycker om går en död till mötes - det finns helt enkelt ingen efterfrågan. Jag är ingen kulturmotståndare - läs mitt inlägg om de kungliga slotten nedan, men svenska folkets reaktion är helt naturlig vad gäller Anna Odells examensarbete. Eller för den delen trashandet av tunnelbanevagnar, omplacering av afficher i Stockholm eller porrnovelslösning för dagisbarn som konstfack också har ägnat sig åt. Svenska medborgare pröjsar för att Anna Odell och hennes gäng ska få löpa amok på konstfack. Det minsta man då kan begära är att de håller sig inom lagens ramar."



Så här skrev jag tillbaka:
      "haha, men skulle slotten finnas kvar utan abonage? där verkar du ju till och med vilja öka anslagen.
     Och vad ska bestämma vilka det är som ska hålla sig inom lagens rum? Det lutar starkt åt att vara tacksam och hålla käften, köpt tystnat etc. Utan att jag för den skull stödjer vandalisering eller porrnoveller för barn. men det är själva logiken. Har du fått nått av staten ska du vara tacksam och inte kritisera. Vad är det för demokrati? "


     Den lille killen älskar slott. Slott är bra kultur alltså. Men han har fortfarande inte svarat på frågan vad bra konst är. Bara att kulturen ska släppas fri till marknaden. Men då förlorar ju människorna makten till marknadskrafterna och nån annan ska komma att tjäna pengar på dig och vad du önskar fylla din fritid med. Valen kommer begreänsas, du kommer utsättas för hård reklamkampanj. Kultur på en marknad kommer tappa sin funktion som samhällskritik tror jag. Är det frihet? 
     Kommunala musikskolan, ska den finnas kvar? Konstfack? Vilket samhälle vill vi leva i? I brist på kraft att argumentera mot kulturutredningen hänvisar jag till min chefredaktör som skrivit ett debattinlägg på Aftonbladets kultursida. Läs det här under rubriken Gör om, gör rätt.

     Och sen du, Adolfsson. Ta till vara på idédebatten som nu uppstått. Våga du inte tysta den med din makt, och därmed använda samma logik som min lille vän på andra sidan; att man ska hålla käften och vara tacksam om man får ta del av statens pengar.
Vad ni båda då verkar glömma är 1. vi lever i en demokrati. Folket ska styra. 2. Statens skattepengar är dina och mina pengar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0