Ett brev till mig från Aggeborn

"Hej fröken Nordström!
Här kommer ett riktigt påhopp. Såg ditt inlägg om Anna Odell och att någon haschrökande vänsterkulturreporter på Aftonbladet menade att kritiken av Anna Odells fejkade självmord var ett uttryck för klasshat.

     Ja, detta är väl att betrakta som den yttersta formen av verklighetsfrämmande navelskådning som kultursverige i tid och otid ägnar sig åt. När konstnärer utför konst som folk hatar heter det i regel att "man inte förstår" eller att "man är obildad". Självklart har Anna Odell rätten att döpa sitt projekt till konst. Men poängen är att det är dålig konst. Troligtvis olaglig med för den delen. För att inte glömma att hela handlingen är att betrakta som totalt moraliskt klandervärd. Anna Odell går på ett statligt finansierat konstfack. Om hon vill vara överdjup och presentera avantgardistiska "konstverk" så är det väl upp till henne, men då får hon också stå för konsekvenserna. Personligen hoppas jag att hon sätts i fängelse och får betala dryga böter - förutsatt att hon har gjort något olagligt vill säga. Förstår inte konstsverige? Att spärra in Anna Odell vore bara ett i raden av utmanande konstverk. Hon kan säkert blogga om sin upplevelse i fängelser och se det hela som en installation. Det är konst! Den som inte förstår detta är bara obildad. "

Läs texten i sin helhet här.

Så alltså.
  • Kultursverige ägnar sig åt navelskådning (Är det denna typ av inställning gjort alliansens kulturutredning så djävla kass?)
  • Folk hatar Anna Odell. (Vissa verkar ju uppenbarligen hata Anna Odell och jag refererar till tidigare inlägg av den där hashrökande vänsterkulturreportern på Aftonbladet.)
  • Kanske för att hon gör DÅLIG konst. (Vad är bra konst?)
  • Och hon är ett omoraliskt svin som hade mage att göra detta. Hur kan hon liksom ha mage att hoppa på staten när skolan hon går på är statligt finanserad!! (Hur vore motsatsen Aggeborn, jag tänker DDR och ger dig exemplet Das Leben der Anderen (De andras liv för okunniga i tyska språket.) DDR var ett dåligt system och när konstnärer gjorde samhällskritisk konst, samhällskritiska pjäser, då gick det åt helvete för dem. Men ändå gjorde dem det, de såg visst en vits med att kritisera ett system som de tyckte var dåligt. Fastän folk tog illa upp, fastän det gick åt helvete för dem. Koppla detta till den höga nivå av självmord bland DDR-konstnärer. Och samma fråga ställdes till dem. Hur har ni mage att kritisera det system som göder er? Svensk psykvård behöver debatteras. Folk far illa. Och jag är rädd att det är personal som jobbar inom psykvård som far mest illa. Egen erfarenhet från sex somrars vårdjobb gör att jag kan säga att det gör ont överallt av att inte räcka till. Det gör ont i hjärnan, i hjärtat, och det gör ont i varenda djävla muskel av att jobba inom en branch som har för lite resurser.)
  • Anna Odell borde spärras in och betala böter till samhället. Om hon gjort nått olagligt. (JA. Självklart ska det vara så. Och jag tror att Anna Odell kan köpa samma sak. En rättstat förutsätter att man tar sitt straff. Och jag håller så mycket med dig. Tar hon sitt straff blir hon ju martyr i vissa kretsar och kan sitta där som en liten raketforskare och blogga om hur hon blir behandlad i fängelset. Smart karriärsdrag.
     Vad jag vill och måste säga av hela mitt hjärta är ändå att ingen, ingen kan säga att det hon gör är fel, eller dåligt. Inte som en allmängiltig åsikt. Man har full rätt att säga det som sin personliga åsikt (och jag skulle dö för din rätt att säga det) och det glädjer mig att L Aggeborn engagerar sig i denna debatt. Men på samma vis har hon rätt att säga sin åsikt.
Men jag tänker ändå så här. För att uppnå vissa goda saker krävs civil olydnad. Anna Odell ville inte skada någon, det sägs ju som så att hon inte ens slog någon. Men hon uppträdde hotfullt och hon upptog plats för andra i behov av hjälp. Men jag vidhåller att det var för en god sak. Och återigen, min preferens som vårdpersonal. Jag skulle önska mig att någon gjorde samma sak för att uppmärksamma den situation som finns för vårdare av våra gamla. Det skulle vara av en god sak.

     Ändock. Idag, på gatan, på väg hem från biblioteket träffade jag smart och snygg vän som sa, att hon håller inte med. Hon sa så här: På vems bekostnad har man rätt att göra en sådan här handling? Vem är det som kan avgöra om Anna Odell uppträdde hotfullt. Är det Odell eller är det den som blev utsatt. Och kan man oklanderligt försvara det. Nej. Mitt hjärta gråter om människor for illa. Inte på bekostnad av andras lidande. Men ja, på bekostnad av andras upprörelse, ilska, etc. Om man kan motivera det, om det har ett syfte. Visst. Detta är djupt vatten. Vem avgör vad som är ett gott syfte. Att förbättra Sverige psykvård är ett gott syfte. Men det finns syften jag inte skulle finna goda. Det reserverar jag mig för. L Aggeborn hävdar att Odells konst är dålig konst. Men tycker han även att hennes syfte är dåligt? Det är en helt annan fråga och kanske kan han ge oss progressiva förslag på andra konstformer, som är BRA konst. Ska Anna Odell kanske måla en tavla nästa gång? Något med papiermache? (Graffiti, etc, det lär ju gå fetbort. Antagligen DÅLIG konst.)

Slutligen. Ett levande samhälle. Det måste vara värt att kämpa för.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0