Presentation av kär vän

     Jag deltar i en bloggduell, för den som inte visste det. Jag har en god vän på andra sidan, bortom det blå skulle man kunna säga. Jag tycker att det är praktiskt med honom. Sedan dag ett här i uppsala, vilse i statskunskapens djungel har vi hyst samma intresse för politiska frågor. Det var hösten 2006. Vi var 20 år och visste fan ingenting. Statskunskap innebär, för dig som är oupplyst, att insupa stora mängder kunskap, ställa sig neutral och sedan konstatera vad samhället kan göra på ett så politiskt korrekt sätt som möjligt. Och vi vet ju, vi vet verkligen, att så funkar inte samhället. Samhället är politik. Samhället ska byggas upp på så vis som majoriteten drömmer och som majoriteten bestämmer, i en demokrati ska det vara så. Politik ska styra samhället och politik ska motsvara het djävla passion för livet och vad som gör livet värt. Lägre skatter tycker vissa, högre skatter tycker andra. Privat valfrihet tycker vissa, välfärd till alla tycker andra. Ja, ni märker att jag ger en förenklad bild av det komplexa livet utgör.

     Och samma intresse för de frågorna, men mest av allt för att diskutera dem, har vi. Hur styrs EU då. Kommisionen, hallå. Och så till det som gör att det funkar. Jag vet ju att vi inte tycker lika, jag vet ju att vi inte står på samma sida. Det är redan givet och därför blir det snarare skrattretande, men ändock en diskussion. Så tack, tack för att du finns. Läs min Nemesis på hans blogg. Ta del av hans påhopp på mig. Och ta del av vår gemensamma passion för EP-valet.



ps. med detta menar jag inte att mina andra vänner saknar passion för politik. Det finns inga som kunde vara mer engagerade. I allt. Och jag är så stolt över alla jag fått lära känna här. Men vissa verkar ha tappat tron på partipolitik. Surprise. Ändock är min till fullo fasta övertygelse att vi måste organisera oss. Nu tror jag på de former som redan är givna. Och till detta skall tilläggas att jag tror på möjligheten att förändra, radikala förändringar. Imorgon natt berättar jag mer om detta. Puss Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0