Tema: Festival eller hur långt är det till Bryssel egentligen?


Ovanstående bild snodd från DN's Namn och Nytt.


Varför engagerar sig svenska folket så i schlager? Vi hatar ju alla motståndare och njuter av varenda centimeter glitter. Alla andra fuskar och vi är alltid bäst. Schlager, som en never endning dokusåpa, här finns allt. Intriger, spänning, all kärlek i låttexter, små unga heta män, komik, någon slags folkfest. Är det verkligen en så given referens? Är det bara jag som lever i den bubbla där det inte är relevant för vardagen? Är det för att vi bara nördar oss och hellre diskuterar diamanthandel i Sierra Leone, graden av kulturellt kapital och akribi för c-uppsats så att vi missar vad som händer i världen. Men jag läser ju DN varje dag, jag är ständigt uppkopplat. Vad är det jag missar i informationsflödet. Jag läser ju alla mina favoritbloggar. Och jag bläddrar förbi de där sidorna där det står "Ikväll hejar vi på halvsvenska bidraget från Armenien", istället har jag det minne för detaljer att jag vet att det händer.

Frågan; Hur vinns samma engagemang för poltiken? Vill vi följa kommunfullmäktige under ett halvår likt Färjan, djursjukhuset, barnmorskorna? Alla bloggar, twittrar, vloggar, finns överallt. Livet är en fest. Mer glitter, mer glamour. Hur angår det dig?

Och kan man tävla i politik?
Hur långt är det till Bryssel?
Och varför kan inte det som styr alla människors vardag, liv, framtid få vara mer festival?

Låt detta utveckla sig.



Kommentarer
Postat av: Anonym

i'm with ya - det är för mig obegripligt och vansinnigt frustrerande.

Sjutton så du har kommit igång med bloggandet - hurra!

2009-05-18 @ 20:22:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0