Nattliga perspektiv

Och det är sen fredagsnatt, det är maj månad. Jag har tillbringat en hel dag på Karin Boye biblioteket. Där läste jag en av hennes dikter. Jag korrläste även sjukt mycket text. Och jag tänker att det är ju just så. Ett engagemang i en sak kan döda dig, och all din energi. Och c-uppsatser kan styra humörsvängningar. Men inget går upp mot att satsa fullt ut på en sak och prestera liksom. Om det är nått man tror på, om så är fallet.  Det är natt och att sitta i en soffa med tända ljus och tänka på hur saker och ting ska bli. Lite på hur papper ska faxas, hur namnteckningar inte ska förfalskas, hur allt ska hinnas med och mail som borde skickas. Men också bara luta sig tillbaka och vara vaken mitt i natten och känna sig fade away. Och lyssna på Håkan - För en lång, lång tid och tänka på de där svaren man aldrig får.







Tack alla söta bibliotekarier som kopierar upp dikter och ställer fram i läsesaler, på väggar, och den här då, den stod rakt upp och ned bredvid återlämningsmaskinen. Puss på er.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0