"Är jag för banal?" - M Zetterlund

Vad kan man göra en torsdag?
Ha handledaremöte med en bekymrad handledare. Plocka ihop sju sidor analys. Tänka att nu är det bara åtta kvar så är balansen återställd. Placera sig inne på biblioteket döpt efter Karin Boye. Eftermiddagen startas med att läsa två dikter av Boye. [Jag känner dina steg...; Du ska tacka dina gudar] Och man kan sitta här och stirra på träd samtidigt som någon slags extremt förbättrad verision av uppsats växer fram. Just nu: En analys baserad på fyra underrubriker. Tillsammans med Monica Zetterlund som sjunger Hasse&Tage. Och bara läsa tusen bloggar av fantastiska framgångsrika kvinnor. Det är det enda jag vill läsa. Och Karin Johannissons nya bok. Och Nina Björk. Om jag fick bestämma skulle jag enbart syssla med att läsa mer av alla mina idoler.

Läsa att Marita Ulvskog inte vill att EU ska vara ett elitprojekt. Det vill inte jag heller. Gunnar Hökmark tycker att det är helt oväsentligt att diskutera löneläge för eu-parlamentariker. Du blir rik som få, det är lönsammare att dra till Bryssel än att styra Sverige. Tänker på den lilla mannen från landsbygden som på Centerns stämma sa att ingen borde tjäna mer än statsministerna, alltså runt 150 000, och som blev totalt sågad när Maud kör på med sitt raljerande. Något naivt i det hela, jordnära, ingen borde tjäna mer än statministern, som att bekräfta en makthierarki i en värld styrd av finansmän ch lobbyism. Den lille mannen säger att det är en rättvisefråga. Att det inte är vettigt att öka skillnader mellan chefer och vanligt folk.

Från Åsa-nisse marxister till stureplatscentern. Från landsbygd till ofattbar snobbism. Centern, där finns något ändå.

"Spännvidden bland motionerna från medlemmarna till Centerpartiets stämma är stor. Avdelningen Stureplanscentern från Stockholm vill under rubriken "rättvisefråga" helt ta bort den statliga skatten. Lennart Wassenius från Lerum i Norra Älvsborg vill däremot att Centerpartiet ska besluta att ingen chef ska tjäna mer än statsministerns 150 000 kronor i månaden. "Vi har på senare år kunnat se en accelererad och ökad skillnad mellan lönerna till chefer och 'vanligt' folk i företagen/förvaltningarna. Detta är varken bra eller nödvändigt", skriver han."
Nisha Besara, Dagens Arena


Nu kom min kursare med sin c-uppsats, muffins och te. I termos. Hur bra är inte det? Så hjärnan går inte på politiskt högvarv då den enbart fokuserar på textdokument döpt analys till C-UPPSATS. Efter den 19 maj.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0