Ett av de största problemen i världen

Ikväll har jag påstått att ett av världens största problem är att vi inte alltid förstår varandra.

Det är (väl) sant. Det är sant. Det kan man tillämpa på det mesta. Skulle människor förstå varandra skulle det inte finnas mobbing, krig eller olyckliga äkta män.

Hur kom det sig att jag påstod en sådan sak?

Ganska enkelt men ändå svårt. Ikväll var det egentligen första gången barnen bråkade ordentligt och jag var tvungen att lösa det. Yngsta tjejen grinade och killen blev stum.
'Varför kan ni inte säga förlåt?'
'Jag har inte gjort nått dumt'
'Inte jag heller.'
'Okej, men vad har hänt? Berätta för mig vad som hände.'


TYSTNAD.

Till slut berättar dom att de hade pysslat och klippt i papper och de hade olika åsikter om hur stora bitar det skulle vara. Det slutade med att allt blev fel.

'Okej, ni bråkade om papper. Tycker ni att papper är viktigt?'
'Vet inte'
sa den yngsta
'Ja..' sa hennes storebror
'Varför då?' Frågade jag.. 'Vet du hur många papper det finns?'
'Nej... Men det kostar ju pengar...'
'Okej, men det finns jättemånga. Det är inte viktigt. Det är viktigare att ni båda två är glada.'


Okej, finito med pappersdiskussionen.

'Jakob, var inte ledsen nu. Du har inte gjort nått fel, inte Hanna heller. Ni förstod inte varandra. Det är ett av de största problemen i världen.'

Sen läste vi om vargungar, jägare och helikoptrar och barnen somnade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0