tyska små barn

haha, jag är barnvakt hela denna lördag och för tillfället hör jag på avstånd hur barnen springer runt och skriker, men jag tror att de har roligt. (tror.) den äldsta tycker jag synd om. hon ska nämligen göra läxor. Hon är tio år och måste sitta halva helgen med läxor, för hon har nämligen börjat gymnasiet. GYMNASIET. Elisabeth von Tadden, samma som Silvia gick i. Heidelberg, akademiska staden med över 60% av barnen i gymnasium. Så är det inte överallt, finns fyra olika alternativ bla realschule. För att komma in på gymnasiet måste du som åttaåring ha tillräckligt bra betyg i matte och tyska. Vad sägs om den? Eh, glömde bort att du måste vara beredd att göra läxor flera timmar varje dag och halva helgen. Grattis till ingen fritid och stressade sexåringar, jättebra tyskland. Jag sätter stopp ibland,
"Nej, du får inte göra läxor i sängen, det ska man inte, då kanske du drömmer om läxor och jag vill att du ska drömma om vackra, roliga saker."

fan, när duger barnen? Sexåringen får olika stämplar beroende på hur snygga hennes bokstäver hon skrivit är. 
"Kolla mamma, jag har en blomma här, och där har jag en elefant, men mamma här har jag bara en sån där.."
Sex år är hon... och hon gråter för att hon inte vet om hon gör sina läxor bra nog. Jag själv vet inte om jag ska skratta eller gråta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0