den tyska välfärden

här finns ingen barnomsorg förens barnen är tre år. då mellan åtta och tolv. hur ska man kunna jobba då? överhuvudtaget slutar barnen tidigt, jämt. även granntjejen som är arton år slutar runt ett -två varje dag. (utom onsdagar då hon slutade fyra. när jag var arton gick jag i skolan till 15:45 varje dag) hur som helst, nån måste vara med barnen tills de kan vara ensamma. det finns fritids men absolut som senast till tre. vad jag vet kan man få barnomsorg dygnet run i sverige, iaf om man bor i en storstad. jag är inte insatt i det egentligen. här kostar det minst 2000 kronor i månaden att ha en tvååring på dagis och då är det mellan 8-12. linda skugge skulle inte kunna bo i tyskland, bara en kommentar för de som hängt med i hennes hemmafrudebatt. tyskland är helt och hållet gjort för hemmafruar. du får ersättning för att stanna hemma med barnen i tre år, sen får du ett nytt barn och tre år till. killar får vara hemma men det ses absolut inte med blida ögon av arbetsgivarna. ingen barnomsorg och en närvarande knepig kvinnosyn.

mamman i familjen där jag bor blev helt förstummad när jag berättade att min pappa stryker sina skjortor själv. det är helt självklart. finns inget annat. jag kan inte tänka mig nått annat. här stryker jag skjortor för det är vad de betalar mig, men grejen är att hon absolut inte kunde förstå att min pappa stryker sin skjortor själv. det fanns inte i hennes huvud.

det kostar 40 000 per termin att studera här, har jag förstått. plus mat och boende. grattis. ändå betalar de mycket skatt. det beror på hur mycket man tjänar från 2%-47%. 2% om man tjänar mindre än 400  euro i månaden och 47% är absoluta maxvärdet. (tilläggas bör att 2% är en specialgrej, det finns "400-euro-jobs", tjänar du däremot över 400, tex 410 i månaden betalar du 25 % skatt.)

mamman hävdar att maten blivit dubbelt så dyrt sen euron. mycket möjligt, för det är absolut inte billigare än i sverige här. det skulle vara lidl då, men jag har inte riktigt koll. det enda som är billigare är sprit (inte konstigt eftersom sverige har en så pass hög spritskatt) bensin kanske, men egentligen inget annat.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Hej!
Åhh - du pluggar/jobbar i tyskland! (om jag fattat rätt) I vilken stad? Har funderat på att åka och plugga tyska i Berlin hur länge som helst - men kan aldrig bestämma mig!
Ha det så gott!
// S

2005-10-06 @ 18:56:37
URL: http://viktigheter.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0