Doktor Glas

Hur kunde jag glömma.. Jag har just läst en ny bok, Doktor Glas av Hjalmar Söderberg. Hoppas just nu på att pappa ska logga in på skype så jag får ett korrekt lånekortsnummer, eftersom mitt inte funkar. Vill ladda hem de tre strindbergromanera som erbjuds på mitt hembiblioteks ebibliotek (mycket bibbla där.) vill också ha marklunds senaste, nej hon har inte skrivit den, Mia Eriksson har skrivit den. Fortsättning, mumma för en svensk i exil i tyskland.

Doktor Glas, Gregorius, den mest ondsinta person i svensk litteratur. Ja, kanske 1905, men nu? Jag förstår inte riktigt, jag tror jag har för mycket distans till den typen av problem. det känns oaktuellt. jag måste nog läsa boken igen, som i sin tur är deprimerande på sätt och vis. Doktor Glas och hans tankar är fascinerande, boken är bara 168 sidor så den kan man  läsa på en dag. Do it. Eftersom jag nyss läst "nästa som rör mig" kopplar jag ihop dem lite. Tankar på papper, lite på samma sätt. Fin skildring av stockholm, och skildring av stockholm ges också av bodil i "nästa som rör mig". Inte samma, tvärtom, långt ifrån. Stockholm som gift. Avstötande eller nödvändigt beroendeframkallande. Whatever.
Mest fascinerad blev jag av fru gregorius, kanske meningen, vad vet jag?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0