heidelberg VS usa

 
Nu vet jag varför heidelberg inte blev bombat under andra världskriget. alla stora städer runtomrking här blev bombade, men heidelberg är helt intakt. lena berättade det under eld och lågor, att det skulle varit planerat av amerikanarna. här skulle de ju ha sitt högkvarter när de vunnit kriget, och det har dem. detta är centralpunkten för den amrikanska armén i europa (?). Heidelberg ligger i den del av tyskland som usa fick sig tilldelat efter andra världskrigets fred. england, usa och frankrike slog sig ihop och ryssland drog sig åt sidan. Idag är ryssarna, britterna och fransoserna borta sen länge, det är bara amerikanarna kvar. I heidelberg ligget Patrick Henrick Village, inte dorf som på tyska, utan village. Det är en amerikansk zon mitt i tyskland, 50 år efter andra världskrigets slut. Amerikanare har rätt till amerikanska nummerkskyltar på bilarna och kan inte dömas av tysk polis. Brinner ett amerikanskt hus kommer både tysk och amerikansk brandkår. De har ett eget sjukhus, egna rättigheter, amerikanskt rättväsende och en egen skola. Det ligger ett amerikanskt college mitt i heidelberg, bara för amerikanare. det finns en livsmedelaffär i schwetzingen där patrcfikhenrik village ligger där bara de med amerikanskt auswis får handla. där är allt dubbelt så billigt men inga tyskar får handla där. De har egen flygplats där de testflyger sina armeplan dygnet runt, och det spelar ingen roll om man klagar. de får. amerikanarna har fortfarande makt över den tyska regeringen, och det blir helt enkelt som de vill. de kör med sina pansarvagnar i naturreservat, medans en tysk inte ens får cykla där.
efter elfte september blev de skraja och stängde igen sin zon, och hela det här har gjort heidelberg till ett mål för terrorism. Nått år efter 11 september, under sommaren hittades en bomb under/på trottaren här i heidelberg, mitt i stan.
Jag hade verkligen inte en aning om allt det här! För mig är det helt och hållet otroligt. Det tycker tyskarna med. Här härjar amerikanerna i sviterna av ett krig som tog slut för 50 år sen.
När tyskland sa nej till insatser i irak tidigare var det första gången de gick emot usa och protesterna är stora, man vill ha bort de här privilegierna en gång för alla. Dagens tyskar har inget att göra med andra världskriget tycker dem.
Det är sannerligen dubbelt, och tusan vad jag får veta grejer när jag gür i skola med ryssarmed ryssarna. LOL.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0