plugget

dom dricker inte vodka ur dricksglas till maten i ryssland. bara fördomar slog de bort det med, ryssarna i min klass alltså, uj uj, bara fördomar.  nån hade sagt det till mig och varit väldigt övertygande. ja vet inte vem. en liten bit av ryssland har tagit sig in i tyskland hur som helst. höga klackar, kjolor och plastjackor i ormskinnsimitation. blonderat hår med svart utväxt, högt uppsatt och pladdrande människor som ser ut att trivas ihop. resten är japs plus övriga asiater med lite inslag av spansktalande från alla möjliga ställen. i minoritet är jag och några kanadicker. japserna glider fram och har joggingdojor och uppklippt hår. alltid med en minilaptop liknande sak med tagentbord. dictionary vettu. pliplop så kommer ordet upp på japanska. massa ohippa tekniska prylar. mellan japsarna och ryssarna sitter jag och försöker förklara hur jag ser på det tyska ordspråket "i nöden ser man den sanna vännen." det gick så där.

men det är väldigt intressant och vi jämför hela tiden japan, ryssland, sverige och tyskland. boken har olika teman och just nu är det politik. idag gick vi igenom hur det tyska välfärdsystemet är uppbyggt (om det nu är nått välfärdsystem) tills på måndag ska jag skriva en uppsats om vad jag lärt mig om tyskland och jämföra med sverige.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0