skola

i övrigt har jag börjat skolan, ja dvs min tyskakurs. ska gå en intensivkurs i en månad. har gått vå dagar nu (i måndags var det helgdag här. tredje oktober, då revs berlinermuren. lyssna på die mauer.)
bytt grupp lite så jag ska hamna på min nivå men va fan, japsarna och ryssarna i min grupp snackar inte så bra men de är bättre på grammatik än mig. inferno att få lov att sitta och traggla med artiklar, prepositioner och infekterade verb. men kul också. läxa varje dag, vad sägs om det. (jag är jättedålig på att göra dom.) tills idag skulle man kunnde återberätta rödluvan. jag kunde den men trodde japsarna skulle ha problem, men det visar sig att sagan finns i japan också. folksagarona är riktigt rejält häftiga, samma saga med samma detaljer. Vargen också? Jajjamen, vargen också! (vi spelade den som en teater sen. jag var vargen. haha, läraren sa; ja jag trodde nog att du skulle vilja vara vargen. rödluvan var tatjana, runt 45 från ryssland.)

läreböckerna är bra, riktigt akutella teman. just nu handlar det om politik. det verkar riktigt intressant, händer ju mycket här i tyskland just nu. vad jag förstått lutar det starkt åt grosse kollision mellan die konservativen och spd, fast med merkel som kansler. det blir den första kvinnliga kansler i tyskland. spännande. antar att det tyska valet är viktigt för politikerna i sverige. där står ju också en konservativ kollision mot socialdemokraterna. riktigt intressant ska det bli! annars handlar det om EU, turkiet och tyskland. Det hart jag inget emot. jag vill veta massor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0