tyska ordsrpåk

haha nu ska jag och min frilla gå hem och plugga tyska. dagens läxa är att skriva och förklara ett tysk ordspråk med konkreta exempel. jag ska ta nått jag tycker om men det är ont av dom bland de tyska ordspråk, typ bara anfall är bästa försvar, råttorna lämnar det sjunkande skeppet och den dummaste bonden har de största potatisarna. jag vill skriva om nått bra, tex ett som jag läst förut; "det bästa att göra när du har bråttom är att ta det lugnt." jag tillämpar det här i tyskland när jag egentligen är försenad eller måste göra många saker. jag blir så lugn och allt går bra istället för att gå hektiskt och farligt till. blir det ett tysk ordspråk om man tillämpar det i tyskland?
Gör ett försök att andas sakta.

Och nu, Lidl, here we go. otrevligare personal finns inte, jag lovar! jag frågade var banaerna fanns eftersom jag letat tio minuter, och frågade därför om det verkligen stämde. haha, det skulle jag inte gjort. men det är nog för att jag är så kass på tyska artighetsfraser. men det är dom på lidl med och dom är ändå tyskar. LOL.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0