Bra eller anus?

en skapligt het fråga är arbetslösheten. Vad är hopplösare? Jag känner mig dock inte arbetslös, jag är på semester en månad till. Utanför lyser solen, i mitt träd sitter papegojjor. Här inne sitter jag och gräver ner mig i statestik som jag inte blir klok på.


Moderaterna kör hårt på att sverige har 1,5 miljoner arbetslösa. Det grundar dem i begreppet "bred arbetslöshet" och där räknas värnpliktiga, studerande som vid sidan av söker jobb, samt alla (vad jag förstått) som inte är 100 % sysselsatta. Även folk som är ute och reser / jobbar utomlands räknas med. Alltså jag, alltså mina polare i australien, kina och så vidare som ger sig själva perspektiv på livet långt bort från sverige. (där de är arbetslösa.) Läs mer här.

 AMS kollade jag också upp statestiken. Inte alls förvånande är den mycket lägre. Där menar de på att vi har 232 172 arbetslösa nu. Siffran är från det första kvartalet år 2006.
Skumt lågt tyckte jag och kollade upp hur de hade fixat ihop det.

" gruppen sysselsatta ingår:
1) personer som under mätveckan utförde något arbete (minst 1 timme) antingen som avlönade arbetstagare eller egna företagare (inklusive fria yrkesutövare) samt oavlönade medhjälpare i företag tillhörande maka/make eller annan familjemedlem som han/hon bor tillsammans med (= sysselsatta i arbete)
2) personer som inte utförde något arbete enligt ovan, men som hade anställning eller arbetade som medhjälpande familjemedlem eller egen företagare (inklusive fria yrkesutövare) och var tillfälligt frånvarande (hela mätveckan). Orsak till frånvaron kan vara sjukdom, semester, tjänstledighet (t ex för vård av barn eller för studier), värnpliktstjänstgöring, arbetskonflikt eller ledighet av annan anledning, oavsett om frånvaron varit betald eller inte (= sysselsatta frånvarande från arbetet).
3) personer som har ett beredskapsarbete, offentligt skyddat arbete eller arbetar på utbildnings­vikariat samt personer som arbetar i Samhall eller är anställda med lönebidrag och rekryteringsstöd.

Yrkesställning: De sysselsatta fördelas på anställda, företagare och medhjälpande familjemedlemmar.
Anställda består av fast anställda och tidsbegränsat anställda. Med fast anställda menas tillsvidareanställda personer. Tidsbegränsat anställda omfattar personer med vikariat, beredskaps- eller säsongsarbete, provanställning, praktiktjänstgöring och objekt-/projektanställning samt övriga former av tillfälliga arbeten.
Undersysselsatta omfattar personer som av arbetsmarknadsskäl arbetar mindre än de skulle vilja göra.
Sysselsättningsintensitet anger andelen (%) sysselsatta av befolkningen av befolkningen 16-64 år.
Relativa frånvarotalet anger andelen (%) frånvarande av antalet sysselsatta."
Kolla här.


Det där låter ju som crap det med. En timmes jobb i veckan? Gratis i familjeföretag om man så vill? Skotta skit på pappas bondgård?

Jag vill ha en vettig statestik på dom som verkligen är arbetslösa. Siffran måste ligga nånstanns mittemellan. Helt enkelt dom som inte har jobb.
AMS tjänar sittande regering. Ruggigt låg siffra som det blir smått pinsamt att använda. Det finns hål i den.
En och en halv miljon är skarp kritik. Inte konstigt. Är du blå eller röd?

"Alla ska med, så enkelt är det."
SSU's slagord inför valet. AMS statestik tar inte med alla. Så enkelt är det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0