Ebba Witt Brattström debatterar

Och jag undrar bara, vad är det för fel på harry potter?

antar att de flesta känner till lilla ebbas debattinlägg, riktigt intressant var det också för min del att läsa. jag sågar totalt att man inte ska lära sig riktig svenska längre, klart man ska om man vill bo i sverige. man måste också få chansen att lära sig. klart kommer andra språk vara viktiga. jag uppskattar min tyska och min engelska stort. jag ser hellre filmer på orginalspråk och visst är det också kul att kolla på greyes dubbat till tyska.
också helt klart att det finns svårigheter att lära sig perfekt svenska i förorten.  men vilken otrolig dum förortspatroism, åter igen gringo. bara dom vet, för bara dom kommer ifrån förorten. alla andra utanförmänniskor, andra dialekter. varför kan vi inte bara alla vara svenskar? jag ser själv ett tydligt stråk i att de vill diskriminera sig själva samtidigt som de sätter sig på en hög pall. varför ska det vara dom och vi? fördomar, trångsynthet och förakt för varandras kultur och religion och syn på rätt och fel. respekt säger jag på bästa lingo-gringo. flytta in förorten i sverige. komsi, komsi.

och återigen, ebba som hellre ser att vi läser "mor gifter sig" än harry potter. Samhället utvecklats och klart ska vi ha kvar svenska klassiker och moa moström eller vad hon heter. Tack gud och joanne K rowling för harry potter som får miljoner och åter miljoner barn, ungdomar och vuxna att läsa böcker. tjocka, jättebra böcker. varför är det fel att de har skrivits och varför sitta som en grinig propp och säga att svenskan inte för utvecklats? Och varför sitta som en grinig propp i förorten och säga att de ska ha ett eget språk? tyvärr, slangord är inget nytt. och ni kommer ha glömt dom om tio år. bassa inte så hårt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0