go europe

maggie

Europa.
Har precis läst ut boken "Folkens Europa eller varför är det så svårt att älska EU?" av Margot Wallström och Göran Färm. Den kan jag starkt rekomendera, verkligen, tog bara en dag att läsa.
Jag skulle verkligen vilja jobba med EU, har jag förstått, himla viktigt faktiskt.
Typ så bara, inte så mycket mer.
Sverige borde gilla EU mer. Borde uppskatta att alla håller sams och att vi slipper snika runt och vara ohederliga medan resten av Europa står i brand. Borde vara stolta över att alla har kommit överrens om att hålla sams och samarbeta istället för att hata varandra. Borde inse storheten av att nu större delen av de forna kommunistländerna under Sovjet är med i EU. Det är stort. Det finns runt 20 länder till, det finns Balkan, Moldavien, Vitryssland, Ukraina och Turkiet. Turkiet är till största del ett muslimskt land och gränsar till Syrien, Iran och Irak. Jag tror att EU skulle få en otrolig styrka och bredd med Turkiet som medlemsland. Det vore så coolt! Ta tillvara på Europas styrka med gränser till mellanöstern, Afrika, atlanten och Ryssland. Vi kan göra något bra här. Margot kunde göra nått bra i Sverige som partiledare, hon kunde få sverige att fatta EU. det vore stort, kanske det största som gjorts i Sverige i nutida historia. Vi har så mycket att ge och så mycket att lära och Europa är så himla trevligt! Därför vill jag jobba där, och jag antar att det är därför om Margot också vill jobba i EU. Hon gör ju ett rätt viktigt jobb, är väldigt uppskattad och duktig. Men samtidigt så kritiserar hon att utbytet av toppolitiker mellan EU och Sverige är för liten. I centraleuropa är det en stor merit att ha jobbat med EU, och toppolitiker slutar gärna ina karriärer där. I boken frågar hon sig när vi får se Göran Persson nere i EU. Aldrig tror jag, han har sitt torp. Reinfeldt åker nog inte heller ner dit. Ingen vill ju åka dit. Och Margot vill inte åka hem. Statusen finns inte, och ingen fattar EU. Snyft! Det som har sån potential...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0