Geht es dir genau so?

ja. här sitter jag mitt i natten. det har gått en massa dagar. bla bla bla bla.
kom hem från stockholm igår. pluggat en massa. det är så otroligt intressant. tror inte att jag kan förmedla hur otroligt intressant jag tycker att det är. det är som att få endorfinkickar av ord för det går upp som ljus för mig. jag önskar att alla fick läsa det här. men ja, så kändes det när jag fattade vad fysik B handlade om också. det är viktiga grejer ffs, det är viktigt att förstå vad saker handlar om, oavsett om det handlar om bokföring, bilar eller konsthistoria. det är en grym känsla. alla har rätt att förstå.

och i rask takt går vi över till folkmordet i Rwanda. Jag var inte så gammal då åtta år. Idag är jag ju 20,5 och vi kollade på Hotell Rwanda. jag tänkte att det är nog intressant, då kan vi diskutera hur det var med interventioner och så vidare. men jag kan verkligen inte förstå folkmord.
det hände samtidigt som sarajevo. ett år efter usa's misslyckande i somalia. det var därför man valde att se mellan fingrarna. och blodbad, massgravar, barn som dör. kan inte förstå det, kan inte förstå krig. kan verkligen inte förstå vad man ska göra. vems sida ska man ställa sig på i ett inbördeskrig. ingen har rätt. men inegn har heller rätt att ta liv. fan fan fan fan.
och okej, hallå. det är så lätt för mig att sitta här och skriva det här nu, men det var ju exakt ikväll som jag såg filmen. och jag har bara sett siffror innan.

vi måste riva murar. lära känna varandra. inte vara fördomsfulla. familia. vitaminkickar. helvete. globaliseringen måste göra oss beroende av varandra, vi måste behöva varandra. det räcker inte med weltschmerz och hemska bilder på sju-nyheterna.
tänk om nån vänder på världen och krigshärjar ner sverige. ( nä, det lät väl otroligt.)

fan, jag är upprörd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0