is there anything you can tell me?

konturer blir så skarpa på natten. idag har jag läst om politiska teoretiker. dom var smarta ibland, korkade ibland. typ som vem som helst då.

men just nu, 00:20, händer faktiskt inget alls. åtta nya meddelanden i din inkorg. tack. en flash och en bonusflash. planer på opera (trollflöjten?) eller teater (loranga, mazarin och dartanjang) med familjen och en uppsats om tingsten.

jag lyssnar på tysk rock. Sportfreunde Stiller. Ser framemot att plugga tyska. ska läsa "anybody out there" i natt. plugga imorgon. det blir interventioner - och kosmopolitdagen då. men det är då det. Tomorrow is another day. hoppas att alla har det bra och gör nått kul. tysk rock, tex, det är kul.

----

btw, läste precis en blogg om forsmark. suck liksom. hon som skrev den hade varit ute på en promenad som var en mil lång. jag vet exakt hur man går för att gå en mil i forsmark. rensa huvudet. älskar de där en mil långa grusvägarna. en stig i skogen. udden. skogen. men mest av allt grusvägarna. det var tre stycken, eller nått i den stilen, och man gick runt. jag saknar det verkligen. efter ett varv med bara skogen och sen tillbaka så är allt lite lugnare. jag måste bo närmare skogen. kommer ihåg en diskussion jag hade med uffe en gång. jag sa att jag ville bo i en större stad. han ville bo på landet. jahapp sa vi, det blev ju konflikt, på den tiden vi var tillsammans. misstänker starkt att landet ligger annorlunda nu. han vill nog inte bo på landet längre. jag vill bo i en skog. fast en central skog. och vi är inte tillsammans. nu ska jag nog sova. det här spårar ur.

men berätta mer om skog. svenskarna älskar tydligen naturen, enligt Henrik Berggren på DN. Han har skrivit en bok som heter "är svensken människa". det fann tydligen undersökningar på att svenskar är det mest individuella folk i världen. vi är mest sekulariserade, och vi söker efter livets mening. staten är, till skillnad från usa och tyskland, uppbyggd på individen. man ska kunna klara sig själv. aldrig vara beroende av varandra. uppbyggt att man bara ska kunna ta sitt pick och pack och gå. svensk poesi av almkvist och Geijer var bara svensken ensam i naturen. skogen, floden, havet - där finner vi ro. och individuell blir man ensam. (så var det inte i usa eller tyskland verkade Berggren tycka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0