There's something unpredicteble, but in the end it could be right

hade så smått glömt bort att det var idag domen mot anna sjödin skulle komma, trots att jag blev påmind i helgen som var. vad händer om hon blir fälld, frågade jag? Nja, sa dom. Känsligt ämne tänkte jag. Vem blir det nu? 
Helst vill man ju utse någon på kongressen i augusti, men ska hon avgå kan hon inte vänta tills dess. Enligt expressen krävs hennes avgång, annars blir hon avsatt. hon sägs inte längre ha stöd av de distrik som röstade fram henne.  allt detta är mycket svårt, ett dilemma för alla iblandade. Vad man måste tänka på är ungdomsförbundets bästa, inte någon taktikstatestikdeal om bästa möjliga resultat. Inte sin egen upprättelse och inte "nu ska jag visa dom att dom hade fel".

Jag kan inte säga annat än att jag varit chockad över situationen från första början. Där satt jag i tyskland och skulle kolla nyheterna i sverige, det hade gått nån dag sen senast och rubrikerna var stora. Kan ha varit dumt att skjuta upp rättegången, kan ha varit dumt att inte spela med öppna kort. Ärlighet varar längst.
Sen, utöver detta, så finns det en självklar detalj och det är att man måste kunna kontrollera sig. Det spelar ingen rol vilken ställning i samhället man har, vilken post man sitter på. Alla måste känna sig själva så pass väl att man vet hur man reagerar på hot under berusning. Man ska veta om man har tendens att bli aggresiv. Det är inte alltid bäst att hävda sin rätt, ibland måste man foga sig. Detta kan appliceras på allt och inget. Var det rätt av usa att sätta "hårt emot hårt" efter elfte september och starta krig mot terrorismen. allt är inte svart och vitt, man kan inte dra alla under en kam. Man kanske inte vet bäst under fyllan. Ville hon hämta väskan? Var hon utpekad redan innan? Kanske kunde vakten hämta hennes väska dådå? Jag tror inte att de ville stjäla hennes väska. Jag tror inte att det kom upp någon korrekt beskrivning av hur kvällen förlöp. Det här har inget med politik att göra, men det hör samman med moral, förtroende och respekt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0