bitch

denna förmiddag läste jag ut den femte boken under denna julledighet. En sjätte är jag två tredjedelar igenom men den kommer jag inte hinna med då vi lämnar Norberg för bilresa mot Uppsala om någon timme, efter lunch.

"Ser mitt huvud tjockt ut i den här? - Randa Abdel-Fattah"
var tvungen att läsa denna bok efter en recension i ssu:s medlemstidning frihet. om att ha slöja på en privatskola i melbourne. recensionen varnade för pekpinnestuk och det var sanning, sanning är också att det var en haltande översättning. böcker med islamtema är annars heta på min boklista.

"PS.  Jag älskar dig - Cecelia Ahern"
ploten med en man som dör och efterlämnar sig tio brev, ett för varje månad som är kvar på året är bra. intrigerna och personporträtten inte, liksom översättningen inte heller. jag har dock velat läsa denna chiclit bok sedan djävla skitlänge och nu är det gjort. den tillfredställde inte mitt chiclitbehov, men gick dock att sträckläsa. vidhåller att marian keys ännu är outstandning.

"27 sekundmeter - Kjerstin Göransson-Ljungman"
århundradets deckare från 1939. drygt tio personer insnöade i en fjällstuga, två mord. historiska vibbar och mycket intriger. våld och kalla personporträtt.

"Cherry Ames i Kanada - Helens Wells"
jag har läst alla cherry ames böckerna vi har tio gånger, alla utom den här. Så varför? Därför! Cherry upplevs numera som en mesig, förtryckt, pedantiskt artig amerikanska. Förr var hon tuff, snygg, eftertraktad sjuksköterskeelev. Life goes on.

"Ett eget rum - Virginia Woolf"
Jag kände mig olidligt frestad att läsa woolf. fattar inte att jag inte gjort det fastän jag haft muntlig framställning om henne. denna bok var inte vad jag trodde den skulle vara. Jag trodde att den skulle vara ett ärkefeministiskt slag för kvinnors rättigheter till utrymme. I och för sig är den det också, men på ett så mycket smartare sätt. Jag är ganska lyrisk för den här boken var otroligt rolig att läsa... En betraktelse över kvinnans historiska förhållningssätt till lyrik, poesi och romanskrivande.

"Varats olidliga lätthet - Milan Kundera"
jag har läst mer än halva. merän halva är också bra. men någonstanns tog det stopp och jag måste köpa den, läsa klart den. jag vet ännu inte om jag gillar den.


borde läst dalton, rothstein och nån mer men skitsamma. vad gör det om hundra år.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0