Bojkotta marockanska apelsiner

Rubriken är fräckt stulen av Magnus Manhammar, SSU:s internationella ombudsman.


"Vad kan vi då göra för att hjälpa västsaharas folk? Jo, självklart måste Sverige fortsätta kämpa för det västsahariska folkets frihet både som stark röst i FN, men också i EU. Du och jag måste välja börja med att välja bort marockanska apelsiner när vi står vid frukthyllan i affären och inte minst vägra åka till Marocko på semester. Det är dags att befria Afrikas sista koloni och du får gärna hjälpa till."

Det var denna text jag hade i bakhuvudet, och hur mycket jag än gillar clementiner så smakar krig så fruktansvärt illa. Jag valde tveksamt apelsiner från spanien istället och tänkte tyst för mig själv att jag nästa gång ska fråga om även dessa apelsiner är producerade i växthus, uppställda i ökenliknande områden, där värdefullt vatten bl.a. går till att odla smaklösa tomater.
Jag tänker ofta tyst för mig själv att jag ska kolla upp vad kravmärkt egentligen innebär. Det är lika ovettigt att vi äter konstproducerade grönsaker som att grisar inte får vara utomhus. Det är lika ohållbart att vattna växthus i öken som att käka galnakosjukanhamburgare.

Vad innebär konsumentpåverkan? Mer medvetenhet.
Ikväll var det åtminstone inte första gången som personalen på Luthagens Livs fick höra att de ekologiska äggen var slut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0