Hemtjänsten i mitt hjärta

Jag ska jobba tre dagar till. Men jag säger till jobbet att jag kommer sakna det. Inte bara jobba. Också ligga i soffan och äta citronsorbé. Jag har tillbringat den här junimånaden och den här julimånaden i samma by som jag växte upp i. Men så många möten. Att vara trött är inte detsamma som att vara less. För jag är trött, så sjukt trött. Men jag är inte less för att jobba är det enda som ger rutin och när det dessutom ger så ren och skär glädje har det gjort min dag.

Och inte för inte är detta stommen i svensk välfärd, lika mycket som svensk basindustri är stommen i svenskt näringsliv. Det är detta träliga, underbetalda och överutnyttjade jobb som får Sverige att gå runt. För mig är det solidaritet.


Och hur kan man betala 10770 kronor för ett jobb på 75 %. Hur kan man leva på det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0