borta bra men hemma bäst




Jag och Mona är hemma nu. Det är lite halvskumt på balkongen. Vi åt linssoppa och drakc ekoöl. Skönt att vara hemma och slippa se kött överallt - frukost, lunch och middag. Låt mig slippa. Tischan vädrar jag ut på strecket. Mig själv sätter jag i en fotölj. Halv två fick jag springa från seminarie om "Har vi en fördelningspolitik?". Swedbankekonomer redogjorde för Sveriges ökande fattigdom, om gruppen människor som lever under extremt svåra förhållande samtidigt som de inte får socialbidrag. De visade statistik över ökningen av gini-koefficienten. Nekord som i detta fall beskriver hur pengarna är fördelande. Om några få har mycket mer än andra eller om fördelningen är jämn. Sverige har på de senaste åren fått en starkt förändrad fördelningen. Sedan lät Swedbank resten tala för sig själv. Fristående konsultbolag visade att människor förknippar socialdemokrati med trygghet och moderaterna med politik för välbärgade. Sen skulle Sven-Erik Österberg (s) och Per Schlingman (m) debattera. Då satt jag redan på färjeterminalen, och åtta timmar senare var jag hemma.

ps. Schlingman är och ser ut som en äkta glasögonorm. Seriöst talat så har jag aldrig sett en mer motbjudande människa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0