Tainted heart

Lever fortfarande på kanten men kan inte neka till att kulturantropologin är roligare än tyskan nu. (Litteraturseminarierna, ordkunskapen och översättningen är dock kul.)

Men bara man börjar så är det research jag verkligen älskar att göra. Internet är sjukt stort och det är ganska grymt att man kan sitta på sin egen säng, vänta på att potatisgratängen ska gräddas, och gräva sig djupare och djupare in under någonslags struktur.
Har läst en d-uppsats i företagsekonomi om svenska företags möjligheter att lyckas på den kinesiska marknaden (det var lättast om man var ett större företag som hade koll på marknaden och längre internationell erfarenhet, surprise.) Jag har laddat ner massa ambassadrapporter från Kina, läst grejer från SwedWatch och gjort en telefonintervju med Fairtradecenter. Bland de svenska företag som kritiserades för att vilja blunda för problemen var Jula, Biltema och Clas Ohlsson. Avslutade precis en intervju med Biltemas VD och kan bara konstatera att det blir en del pratminus. Det var en eftertänksam man, och han gav mig säkert en halvtimme av sin tid. Han verkade dessutom uppenbart intresserad av arbetsmiljöfrågor, men menade samtidigt att Biltema var för små på marknaden. Nåja, jag känner mig glad över att han inte var någon ohuman kapitalist.

Borde nu övergå till att äta sen lunch, duscha och packa inför resan till Helsingfors imorgon. Vi ska nog förhoppningsvis göra en del intrassanta studiebesök där, bland annat på Fazer, haha.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0