20080925

Jag sitter på biblioteket tillägnat Karin Boye. Inte nu längre. Gick hem i skymning, över kyrkogården, genom löv.
Och det går fruktansvärt tungt och lätt och det hela är ganska konstigt faktiskt.

Jag borde plugga järnet och det gör jag men samtidigt smyger sig en del annat på. Minst sagt.
Och jag önskar bara mest av allt att jag fick äta sushi med en trevlig person, med någon, för just ikväll har jag ingen lust att vara ensam och fan.

Därför äter jag istället min andra halva lasange och går och dricker öl. Istället för att sitta med mina femton sidor anteckning och socialantropologins ställning i Tyskland under 1800-talet och första halvan av 1900-talet. Imorgon skriver jag om hur Herder, Vorchow och andra gav sina namns legitimitet åt naziideologin och hur de gjorde allt för att inte offra sina titlar, och om hur alla kände varandra och om de få som stod emot eller om hur man exekuterade marxistiska antropologer och satan och hans vänner. 1938 instiftades en lag som förbjöd icke-arier att antas till studier. Klausuler hit och dit. Hur smög sig allt på, i vilket sammanhang dök Hitler upp och vilken fruktansvärd idéhistoria jag har att göra med.Och sen analysera och tycka till. Vad var inspirationen?

Imorgon är en annan dag. Idag tar jag det lugnt.




ps. jag lyssnar nu på Lisa Ekdahl + Pärlor av glas och man skulle ge dom till svin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0