Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet)

Skriver om Annelie Jordahls bok här.

Fascineras av:
- Redogörelsen över hennes bekantskapskrets och hur levande samtiden då blir.
- Böckerna hon läser och påverkas av. Jag har själva läst CJ Almqvist, Brontë, Goethe, Benedictsson men inte Leffler, Gorkij, Collett, Bremer, Ibsen, B Bjǿrnson, Barrett Browning, G Eliot. Här sätts denna litteratur i ett sammanhang och så himla mycket mer förstår jag den tiden . Älska historia.
- Hennes olyckliga kärlek. Så klart. Och hur kvinnan ger så mycket till mannen, så som Jordahl beskriver det. Om det intellektuella utbytet, men inte det fysiska.
- Stressen, hennes psykiska ohälsa, prestationsångesten.
- De små glimtar av hennes geni som ges.



Tänker på Victoria Benedictsson och hur hon tog livet av sig, och Nina Björk som skriver om hennes litterära bidrag i Fria själar.
Tänker på särartsfeminism, moderligheten och manninor och på var vi står idag?

Puss&kram

ps. Detta är en bok för sträckläsning. Bland annat i uppförbacken Tegnergatan mot Drottninggatan, runt hörnet och två trappor upp. Gick även utmärkt till Patrik 1,5.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0