På västbanken sjukt mycket nytt

Hanna och Sidsel kom hem från Israel i förrgår natt. Vi fick hänga och äta krusbärskakor några få timmar medan de packade upp sjalar och vattenpipor tillsammans med kartor över västbanken. Det är måndag natt och brytpunkt. Världen måste se Gaza och Västbanken, hur fundamentalistiska bosättarna är i konrast med vanliga israeler. Hur en bosättare kan vara galningar från USA som bestämt sig för att gud har gett dem marken, och hur de kan åka till Palestina för att återerövra den.

Idag har jag publicerat ett gäng av Hannas bilder från Hebron, på bosättningar och på checkpoints för att kunna illustrera den bosättningspolitik som förs idag, och vilka konsekvenser den får. Kolla in redaktionsbloggen här. Dagens Arena skriver om bosättningspolitiken idag, och om hur det eskalerar med situationen i Jerusalem. Jag visar ytterligare några bilder.

Foto: Hanna Henniker Heaton

Det här är Hebron med sin extrema situation. Hebron är den enda staden med bosättningar mitt i centrum. Här måste människor sätta upp skyddsnät mot de stenar, urinfyllda flaskor och det skräp som kastas på dem av bosättare.


Foto: Hanna Henniker Heaton

Här försöker man reparera den väg som förstörts av israeliska soldater. Soldaterna bygger upp en meterhöga vägspärrar av grus och stora stenar, för att förhindra trafiken. För att laga vägen har man några käppar och sin egen kropp.


Foto: Hanna Henniker Heaton

Ett palestinskt hem där bosättarnas elledningar går rakt över, i högra överkanten på bilden ser vi staketet och vi vet att hus, checkpoints och husvagnsbyar omringar. Människor som lever här beskriver bosättningspolitiken som cancer som sprider sig och tränger in överallt. Här har man den på sin egen bakgård.

Kommentarer
Postat av: Anna

Du och Dagens Arena framstår mest som rasister. Det är klart att också judar får bo i detta område, som är kulturellt, historiskt och religiöst otroligt viktigt för judarna. Hebron är exempelvis judendomens andra heligaste stad.



Det hör också till saken att anledningen till att judarna nu tvingas återkomma, är att de etniskt rensades från området av ockupationsmakten Jordanien 1948. Jordanien förlorade dessutom marken i samband med dess förlorade anfallskrig mot Israel (igen) 1967.



Det är tragiskt att du och Dagens Arena förespråkar arabisk apartheid, där det skulle vara förbjudet för judar att på mark som i tusentals år varit judisk mark. I de få fall då araber bor på den aktuella marken ska judar ha samma rätt som andra att köpa tillbaka den (och det händer trot att marken ofta stulits av arabiska bosättare som kom när Jordanien intog området 1948).



Din och Dagens Arenas resonemang är rasistiskt och ska förstås bekämpas med full kraft. Vi vill inte ha arabisk apartheid i Mellanöstern.

2009-08-12 @ 19:31:52
Postat av: maja

Jag skulle vilja se var arabisk apartheid förespråkas.

Jag säger ingenting om att judar inte ska tillåtas bo, utan det är min högsta önskan. Det är självklart att detta är ett viktigt område kulturellt och historiskt, för judar. Det trodde jag låg som grundstomme i diskussionen. Vad jag gör är att visa på vad bosättningspolitiken gör med människor. Som fallet är nu finns inga lika rättigheter för att köpa mark. Det var inte min mening att detta skulle vara ett partiskt inlägg, men din tolkning får mig att förstå att det framstår så. Jag vill inte ha någon typ av apartheid, någonstans.

2009-08-12 @ 20:02:14
URL: http://majanordstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0