Istanbul - Belgrad - Villach - München - Köpenhamn - Stockholm




Nu kollade jag ändå upp resrutt hem, fast jag tror och tänker att jag kanske varken hinner eller har råd. Det är ju det här som är grejen. Det är inte helt billigt att resa på det här viset, man kan råka ut för förseningar och så. Men när jag kollade skulle det faktiskt bara ta 68:39 timmar. Typ 2,5 dygn. Det är verkligen helt okej. Visst, jämför man med att flyget hem tar 4 timmar raka vägen så är det mycket längre. Men många får lov att mellanlanda, det är väntetider och det är resor till och från flygplatser. Ofta avsätts typ ett dygn till resan ändå. Här sover man bitar av resan och det är så fruktansvärt mycket härligare än att flyga. Jag skulle verkligen vilja resa så här nu. Att kolla upp det, se hur enkelt det skulle vara, få åka den första sträckan till Belgrad som jag inte åkte på vägen ner, sen genom alperna, ja det verkar ascoolt tycker jag.
Men kanske är det lite riskabel tid? Risk att det blir kallt, snö, förseningar? Jag vet inte med hur mycket marginaler man måste räkna. Kommer man dö lite grann av att inte få stanna, strosa runt i alla de här städerna utan mest expressåka hem för att börja skolan (om det nu finns någon skola som vill ha mig)? Vet inte. Men vet att det här känns så mycket roligare än att flyga hem. Blir dessutom stressad av tanken. Har ändå ingenstans att bo!

Jag ska kolla med resebyrån här om de kan boka det hela genom interrail kort och sen håller vi tummarna för att det inte är sjukt dyrt med tilläggsavgifterna som krävs för liggvagn mellan München och Köpenhamn och reservationsavgiften som krävs på x2000. Här nere i mitt hörn av Europa kostar sådant typ 167 kronor. Det gör det ju inte alltid.

Okej, det är ju just det här som är grejen. Jag har funderat på om jag har tid. Det har jag nog. Nu funderar jag på om jag har råd. Det är frågan. Det är ändå kanske tre gånger så dyrt som det skulle vara att flyga. Ekonomiska incitament? Min egen lilla logik är att det måste kosta att välja alternativ som är bättre för miljön. Och i de flesta fall är de bättre för dig också.

Ibland vill jag sluta flyga, ibland vill jag förbjuda alla bilar, ibland är man naiv, ibland är man progressiv. Hem måste jag ju komma, till den 25 som planen är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0