Sökes: substitut för midvintern

Det är nattsudd, julmusik. Kan absolut inte samla några tankar.
En massa tankar på alla fina, alla mail jag läst den här natten, alla jag försökt svara på.
Det är jul snart.

En fundering då:
Oavsett vad julen betyder för oss i Sverige, om det har med Jesus eller julklappar att göra så inkluderar den här perioden en uppladdning och en vändpunkt. Det är midvinter och vinterdagjämning och det är nu det bara blir mörkare och mörkare och sen ska det börja bli ljusare igen. Det är en del av det viktiga. Och sedan att samlas, att vara tillsammans. Att göra saker för att man ska göra sakerna. Det hela ska avsluta året och sedan ska januari börja på nytt igen. Det här är ju så sjukt viktigt för årsrytmen för människor i ett land som Sverige. Att året ska ta slut och det nya ska börja blir viktigt för hur man tänker, hur man orkar, hur man laddar utroch upp igen.
Men hur kommer det egentligen bli här? Ingen som helst uppladdning eller urladdning. Vill man inte att mörkret ska vända bort igen,  vill man inte ladda för ett nytt år? Jag undrar om detta inte saknas? Jag ska fråga en turk men ärligt talat tror jag inte att dom kommer fatta. Så blir det aldrig midvinter här, förvisso.

I förrgår hängde vi på uteserveringar i solen.
Igår gick vi runt i luvtröjor hem från biblioteket i natten.
Idag badade vi i bassanger och frös inte allt för mycket i decemberluft.
Det är inte midvinter.

Men vad är det då? Det är det som jag inte fattar. År in år ut. Jag är så himla nonchalant och förstår inte hur de byggt upp sitt år kring sina egna högtider.

Puss
/imperialisten

Kommentarer
Postat av: Verner

Och här har det äntligen blivit vinter efter en av de varmaste november på länge. Idag faller det ett lätt snöfall över Bergslagen och nästa vecka skall det finnas snö för skidåkning har Jussi sagt i över ett halvår. Få se om han får rätt?

2009-12-04 @ 07:24:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0