tio stycken fingrar som fångat mig, tatuerat min kropp med allt fingrar kan

Nükte är ett föredöme! Ser ni inte hur mycket hon bara läser, läser läser. Men samtidigt berättar hon för mig på lunchen att hon är i sin uppbrottstid - göra sig fri, skita i alla förväntningar och göra det hon själv vill utan att riktigt bry sig om väninnors mammor tycker hon är dåligt föredöme. Men var inte oroliga för det, detta gör henne bara till ett bättre föredöme.

 

 

En vanlig dag i skolan. Nükte hade med sig te, jag choklad. Dessutom hade hon plockat med sig mina böcker och tidningar som legat i hennes bil. Ägnade därför första timmen åt att läsa Susan Faludi - Den amerikanska mardrömmen, bakhållet mot kvinnorna. Dekorerade min plats i biblioteket med näst senaste numret av Tvärdrag. Hemtrevligt att ständigt bära runt på den. Lånade massvis med böcker om kurder, slöjan, islam och feminism. Nükte får ett frustrerat utbrott om hedersrelaterat våld, Katarina berättar att för inte mer än ett halvår sedan sköts 22 personer ihjälp på ett bröllop, hedersrelaterat. Jag har bett M Modin att ta med sig Kurkiala - I varje trumslag, jordens puls för att läsa på lite mer.

Har börjat tänka på tre uppsatser parallellt och detta tillsammans med böjning av turkiska verb. AHHHH. Vilken ljuvlig frihet va.

Cok düzünmüyüorsen - Tänk inte för mycket!

 

Lyssnar på Thåström och är fullt övertygad om att allt löser sig. Längtar till att få sitta i fotölj och knakse rent utav läsa klart Faludi. Bli arg och frustrerad och handlingskraftig och jobba asmycket och prestera femton gånger mer bara för att det går om man andas. Och för att det inte gör något om det inte går.

 

En vanlig dag i skolan tänker man för mycket, äter för mycket choklad med pistagenötter och lär sig fler turkiska verb än man någonsin kunde tänka sig. Man postar brev, får trevliga sms och väntar på mail som ska avgöra ens närmsta framtid, samtidigt som alla idéer poppar omkring. Oorganiserat men kreativt. Lyssnar på [...som eld] för att det ju är en sådan fantastiskt låt.


puss puss. Nu middag, sedan konsert, sedan mer plugg. Olala.

ps. idag längtar jag till svenska, vettiga, feministiska diskussioner. Och att man ska kunna göra något, Kreativt. Bryta normer och minska samhället segregation. Anklagade nyss alla moderater för att vara imperalister också. Kändes som en bra början. Frustrerad början iaf.
På GRI-testet som Marketa gjorde igår var det en text om Sverige och hon sa: "Men hmm, vad var det den handlade om? Jo, om hur ni kämpar för att alla ska få lika löner och så, du ser det är därifrån vi får alla idéer om att Sverige är så jämställt." Jag sa att vi kämpar för att vi inte är jämställt. Hon sa att texten var precis som jag. Fint!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0