Om CNN-mannens traditionella mediavärld

Vad skulle CNN türks motsvarighet i Sverige vara?
En nyhetskanal som sänder dygnet runt.
Har vi väl inte?

På dagens lektion av media and politics hade vi en gästföreläsare som undervisar på Bilgi Üniversitesi, men som jobbar som någonslags nyhetschef för CNN türk.

Han började med att berättade om att han tillhörde kärnan av traditionell media, dessutom var han en vit, medelålders man.
haha, tänker jag. En snubbe med självdistans.

Han snackar på om de utmaningar som traditionell media möter och vilka lösningar man måste hitta. Man måste komma åt problemen, man måste hitta en väg för överlevnad.

Kolla på siffror om hur man litar mindre och mindre på traditionell media. I USA tillit för sanningenligheten i nyhetssändningar gått ner från typ 40 % till 19 % samtidigt som tillit för killar som Jay Leno etc går upp, går förbi.
Tillit till de som vågar ta opinion, bekänna färg. Man ger inte mycket för traditionells media så kallade objektivitet.
Det är dock traditionells media sista halmstrån - att man har erfarna fotografer, reportrar, att man bevakar objektivt. Visst, politiska band har man inte längre (bortsett från Italien, Nordkorea, China, Iran, etc etc etc) men idag är det finansiella band som gäller. Media är beroende av sina annonsörer, av sina finansörer. Mediabolag är börsbolag, det handlar om stora pengar.

CNN-mannen pratade mycket, mycket om de mycket, mycket svåra branch han arbetar i, vilka tider de går igenom, han gör det med pondus, berättar att ingen branch går igenom samma svåra, svåra förändringar som hans branch. Framställer sig själv lite som en hjälte, som rider ut stormen.

Det är ungdomar idag som är problemen. De läser ju inte tidningar, de ser inte på TV på samma vis som förut. De stora annonspengarna går till ställen som är stora på sociala medier, som facebook, twitter. Men också till bloggar. Men det vill CNN-mannen helst ignorera. När klassen försöker påpeka att det finns nyhetskällor som överlever, vi har ju vårt exempel med Huffington Post där hela klassen kan alla detaljer, statistik etc från förra veckans artikel.
Men Huffington Post är ju en tidning säger CNN-mannen, konstigt när han tidigare hyllat den styrka som nyhetsbolag har i form av alla resurser, anställda etc. Något som aldrig funnits i den kreativa branch som skapar bloggar, facebook, twitter, the pirate bay etc. Där fanns aldrig några stora ägare från början.

Så hur ska man göra med generation X, som inte vill betala för något alls, inte för musik, film, sina data-spel, inte för kommunikation, inte för nyheter?

Han har inget svar.
Och egentligen ville jag fråga hur han ser på det, hur man kan tänka kringa media och demokrati - kan det bli en fara för demokratin om media blir än mer splittrat, om människor bara läser det som de vill - om man skapar sig den nyhetsbild man själv vill ha. Själv gör jag det redan - prenumererar på rss-flöden direkt från olika delar i tidningar, kolumnister, krönikörer, ledarsidor - till min googlereader. Så vad missar jag?
Viktigt för demokratin i form av information om samhället och omvärlden. Men är det mer demokratiskt om jag väljer själv, eller är mest korrekta, bästa för samhället om man tar del av samma grundinformation, om man låter någon annan sätta agendan.


När lektionen är avslutad tvingas jag reflektera över varför alla de turkiska studenterna frågar CNN-mannen hur en reporter ska välja sina nyheter. Något vi diskuterat på många lektioner, något som för mig kändes tjatigt.
Jag skäms nu. För CNN-mannen är en snubbe med mycket makt, i ett land som censurerar, i ett land med många, många känsliga ämnen. I ett land där mediabevakning och hur den framställs är mycket, mycket viktigt.

För mig var han ytterligare en av alla feta, vita medelålders män med för mycket makt. Jag var mycket etnocentrisk i mitt tänkande. Självklart är han fortfarande en av dem. Men själva poängen med feta, vita medelålders män är ju att de har makt. I det här fallet borde jag inte ha ignorerat den makten, jag borde ha utforskat den. Borde ha förstått.

Han såg ny media som ett problem, han såg ungdomars mediavanor som ett problem.
- Isn't the problem that you're saying it's a problem? That will make traditional media stagnate and die.

I Turkiet är nya sociala medier inte speciellt stort. Men traditionell media är, det är vad som ger deras bild av sitt eget land. De behöver, ett som är säkert, en medial revolution, men dagens situation behöver ju också tas på allvar.
Så hur snubben som vägrar dö väljer att framställa dagens nyheter är viktigt.

Klassens sista fråga var:
- How does it feel to be in such a powerful situation as You are?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0