En del av mitt hjärta

Stirrade ut genom fönstret och tänkte - Vad gör jag här? Vem är jag, vem ska jag bli?
Har läst ut historiekapitlet och kommit fram till myter i Det andra könet nu.
Kände mig bara kluven mellan allt. Var på ett sätt rätt befriande. Som att det vore väntat. Vill allt och inget.
Störst av allt är ju frågan; Vad är jag i allt detta?

Sen började jag läsa kapitlet om myter:
"Men människan tycker inte om svårigheter och fruktar faran. Full av motsägelser längtar hon på en gång att leva och att vila, att existera och att vara. Hon vet mycket väl att 'sinnets oro' är priset på hennes utveckling, och att visst avstånd till objektet är priset på hennes närvaro i sig, men hon drömmer om ro i oron och en förtätad fullhet där ett medvetande dock skulle finnas. Och kvinnan är just inkarnationen av denna dröm, hon är den önskade förmedlaren mellan naturen, som är mannen alltför främmande, och hans jämlike, som är honom alltför lik."

Som poesi.
Tack de Beauvoir.


Sen träffade jag Gulrun, Thomas recenserade South Park, när Carter fick aids, tog sällskap med Jemma som skulle till gymet, lämnade papper hos Gulin, hade betalat räkningar på Akband, hämtade min ipod hos Ema, fick löfte om svensk choklad av Per, sa Ja! när Desi ringde. Vi gick på filmvisning med Genderclub. Romanse, en fransk film om nymfoman - kvinnan kan visst inte vara självständig. Vi åt middag - halloumisallad så klart, och gick hem och pluggade. Desi ska dricka öl, jag ska sova. Imorgon är det fredag. Imorgon är en annan dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0