Helt normal förmiddag

Hippekillen kommer och frågar om han får sitta bredvid oss. Självklart. Vi hänger på gräset, solen gassar. Dricker te och äter någon slags pirog med fetaostfyllning till frukost. (Imorse var det sovmorgon efter min helnatt med tre timmars skype till Paris och sedan responesepapers som skulle skrivas vid 03.30-tiden. Ungefär samtidigt som jag kom på att jag läst artiklarna till fel vecka. Superskoj.) Morgonen spenderades med att skriva fullmakter och jaga P Andersson och hans personnummer. Om allt går vägen kommer det kanske leda oss ett steg närmare vår lägenhet med balkong i ett kvarter lite närmare dig, kanske? Lämnade också tillbaka en dator jag lånat, och skrev ut den totalt misslyckade rapporten jag skrivit på morality in scandals, och inte om tablodisering av media som var meningen.

Hippiekillen läser antropologi! Han tyckte att det var ett dåligt ämne. Jag måste då berätta varför jag tycker att det är ett bra ämne. I samma andetag passar jag på att dissa realismen som bara öser över allt som har stt göra med utrikespolitik och internationella relationer. Han säger att det kanske inte riktigt verkar som min grej, det där med statskunskap. Men det är ju inte det, jag tycker inte att det är jag som borde ändra mig, jag tycker att det är statskunskapen! Han berättar vilka kurser han tycker att jag borde läsa här - berättar om civil reactions on headscarf issue, on military interventions, on whatever. Verkar ju fantastiskt.
Men den kursen, vad den nu hette, går inte att läsa för den läraren undervisar på Yale nu. Hallå? Hur orättvist är inte det?

Trevlig frukostpaus. Hippiekillen var en riktig skämtare. Jag berättade att morfar skickat bilder från IMF-protesterna. Det var hippekillen som var så upprörd över hur turkisk media rapporterade. När de bara intervjuade gamla stofiler som ojade sig och undrade vad som hänt med ungdomen, att de inte älskade Turkiet - hur kunde de förstöra så mycket? Ville visa honom att Stockholms fria tidning hade fångat upp ett annat perspektiv, berättat om varför man protesterade och så. Så att han kunde få ett break från konservativa moralpredikningar liksom.

- Människor som bor i Turkiet har inte riktigt fattat det här med att leva i ett fritt samhälle, säger hippekillen, de fattar inte att den här typen av protester är normala. De fattar inte att de här människorna är emot kapitalismen och att de därför inte bryr sig om att de krossar en fönsterruta.

Jag mumlar något om att dylika konservativa, jag säger konservativa, stofiler finns det överallt. På gott och ont inget unikt med Turkiet. Men vad Hippiekillen menade är ju att det finns människor i Turkiet som inte tycker att det är något problem att rucka på yttrandefriheten om det finns huliganer som gör eller tycker något "fel".

Kritik av kapitalism är helt enkelt fel, speciellt om du är muslim i Turkiet. Kapitalism och närmare bestämt nyliberalism i sitt esse är vad man röstar för när man röstar på AKP - dagens regeringsparti.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0