Sjukskriven

Min roommate är tillbaka.
Hon och hennes syster har varit i Capadoccia.
Grottor!
Om det är något som ger huvudvärk så är det spanska, men det kan de ju verkligen inte rå för.
Bestämmer mig för att det bara är mysigt att de är tillbaka.
Hon måste plugga till en midterm exam som är om en timme.
Hennes syrra har däckat på hennes säng.
Hon är läkare och jag frågade vad det var i den hallonfärgade äckliga flytande medicinen.
Dagens seger för latin - något för att motverka täppt näsa, något för rossliga lungor.
Funkar.
Är sjukskriven idag. Mycket svårt för mig, men rätt nödvändigt kanske.
Man kan ju göra massa saker.

Men annars är det ju rätt dödens.
Sådanhär långsamhet vet jag inte riktigt vad jag ska göra med.
Man ska ha tråkigt ibland.

Den här tråkigheten blandas upp med stress om att jag borde läsa ikapp i turkiska utrikespolitiken, borde läsa inför gender issues, och borde skriva ner mina uppsatsidéer för media&politics och turkiskan utrikespolitiken. Borde plugga till provet i turkiska, uppskjutet till fredag, och borde skriva nått vettigt här istället för detta.
Ingenting känns spännande idag.
Så det är bara att sätta igång då.

Hittills idag har jag sett gossip girl. Jag har läst och Alex Schulman och döden. De där bröderna får så himla mycket utrymme. Igår Calle Schulman och missfall. Bra artikel. Idag Karin Johanisson och döden, också om Karin Johanisson och själens behov av vila. Tycker det är smått fantastiskt att hon får så mycket utrymme nu - go idéhistoria, Uppsala Universitet, akademi i verkligheten. Jag har faktiskt hennes Melankoliska rum här - men skulle det vara lite to much idag?
Och efter Malins tips läste jag Nina Björks essä om Emilia Fogelklo. Jag trodde Fogelklo var någon helt annan. Björk skriver en pratig text, mycket personlig och det hon vill komma åt kanske är diskussionen om vad människan har när den inte har andligheten att förlita sig på. Fogelklo och hennes Arvid fann ingen mening i att oroa sig om mat, kläder, husrum. Det är där Björk blir förbannad, lite bitter. Jag tror hennes ganska eleganta slutsats hade kunnat vara början till en mycket vackrare text - som hade kunnat handla om vad som är viktigt idag. För som hon söger, det är först när Fogelklo kommer till de bitarna som hon själv blir intresserad. Uppehälle för dagen kallas för en hedningarnas fråga, snacka om folkförakt. De lever i någon slags övre svär där mat, kläder var banal ting. Så är det ju inte för de flesta. Att samhället bytt fokus ser Björk som ett framsteg. Men var är diskussionen om vad som är det goda samhället. Björk har ju en linje - här är det som att hon slutar när det börjar bli intressant. Vad består framsteget i? Vad är viktigt idag, på riktigt?

Så det är bara att sätta igång då.
Puss&hej
HA en fin dag!

Kommentarer
Postat av: Josefin

Karin Johannisson är min idol. Jag vill bli som hon. Och hoppas att du blir frisk snart! Ta det lugnt! Sov! Sjukdomsprodukter blir ändå inte bra. Lyssna på ett trevligt radioprogram som går bra att somna till!

Jag läser om fransk nationell identitet, très interessant! Kan updata dig när du är tillbaka på banan.

2009-11-04 @ 15:10:26
Postat av: Josefin

Hör på något av de här till exempel:

http://www.sr.se/sida/default.aspx?ProgramId=909

2009-11-04 @ 15:12:13
Postat av: Josefin

Har du inte redan lyssnat på den så är Bibliotekarien ett måste. Lagom febrigt märklig.

2009-11-04 @ 15:13:31
Postat av: maja

Klart du ska bli som Karin Johanisson. Börja i vår så kan jag ta emot blommorna för det uppdraget också. Vårt hem kommer bli så fint!

2009-11-06 @ 10:17:05
URL: http://majanordstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0