Agva - tillbaks till naturen

Fick sällskap av fem New York-bor på färjan mellan Eminönö och Usküdar. Hade aldrig tagit den förut men hamnade långt bort på asiatiska sidan. De hade ingen aning, men pluggade statskunskap i Prag den här terminen. Passade på att resa under höstlov, skulle dessutom till Köpenhamn och Malmö senare i höst. Ägnade en halvtimme åt att prata om media och politik och New York känns ju spännande. Tipsade dem om alla second hand affärer jag vet här i Istanbul, de gillade min väska (för 40 kronor från röda korset i Norberg, söndertrasad från cykelhjul).

- If you ever come to New York, sa en av dem och gav mig en gmail. Jag stammade fram något om att jag nog ville det, för att plugga eller så. Sa hej då och gick sedan jättemycket vilse tack vare tysktalande turkiska. Hittade till slut bussen mot Sile och sedan vidare mot Agva.

 

Jättemycket förorter, i typ två timmar. Istanbul tar aldrig slut. Jättelång resa på buss. Allt ser likadant ut som på vägen mot Tuzla, där campus ligger och där jag bor. Men så plötsligt så är det som man typ skulle vara i Skåne, lövträd och små smala vägar som kringelikrokar sig fram. Sile var en håla som vilken håla som helst. Bussen från Sile till Agva var försenad och tar sedan en timme för 3 mil. Brantaste backarna jag någonsin åkt uppför, svarta havet skymtar och övergivna badorter susar förbi. Kommer fram till Agva, lite som platsen gud glömmer varje år efter september. Agva är ett tillbaks-till-naturen ställe, enligt min guidebok (som bara blir bättre och bättre för varje läst sida. Inga raka puckar, mer lite filosoferande hit och dit. ”Gå igenom stan så kommer du fram” kombinerat med noll kartor.) Tillbaks till naturen i form av massiva kullar, långa, långa sandstränder och pirar som delar upp vattnet. Vågorna vräker in över kusten och det regnar. Bara män går på gatorna och jag underar verkligen på vad som är poängen med ett så här segregerat samhälle? Jag förstår inte. Kan inte män och kvinnor kommunicera, umgås, njuta av varandras sällskap? Det är bara män, män, män som delar på frukttallrikar, går i armkrok, dricker te, röker, pipa eller spelar spel. Läser tidningarna. Kvinnor kan i nöd och näppe få gå i affärer.

Agva är ett mycket litet samhälle, inbäddat bland knivskarpa vita klippor. En flod tar fart från svarta havet och slingrar sig söderut, ner genom Turkiet. Det är vackert.

 

 

Väldigt lång sandstrand.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0