BY RETRO // hakan vardar // FILM-DÖNEM-KOSTÛM

Jag hittade det här stället, in på en innergård och nerför en trappa. Jemma och jag gick dit efter att ha hängt alldeles för länge på Istanbuls största polisstation i Fatih (lika spännande varje gång. Träffade tyskar och att höra tyska får mig att känna mig hemma på ett underligt vis. Tjej till äldre dam och det låter så mysigt sofistikerat).

 

Suddig man närmast är ägaren, en turkisk designer med vänner som Robert Cavalli, vilket bland annat märks på hans sortiment av klänningar. Paret som provade brudklänningen köpte den sedan. Helt galet. Annars är denna butik stående leverantör av kläder till turkisk filmindustri.

 

Jag kan inte hjälpa det. Den här klänningen kändes äkta och använd i dekadent 1920-tal.

 

Jemma fick sitt hår klippt samt köpte klänningen hon har på sig.

 

Killen klipper Jemmas hår. Helt galet.

 

En riktig installation i butiken. Jag frågade vad hennes jobb var, hon sa "earn money". Och jag frågade på turkiska. Sen åt vi turkish delight, kollade in dior-klänningar och lutade oss tillbaka i fotöljerna.

 

Jag är nog den mest missmatchade med butiken. Stannade i två timmar. Köpte en prickig blus.

 

Sen gick vi vidare hit, på väg ner mot Kariköy och denna butik hade på riktigt en öppen spis. Dessutom klänningen av bladformade paljetter. Det var rätt fint.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0