en avhandling om alla kurser man skulle vilja ta med tillhörande aspekt att man gärna vill ha ett liv också va

Hej alla som faktiskt läser här! Hur mår ni, vad händer en vanlig torsdag i Jönköping, London, Norberg, Paris eller Stockholm? Eller varför inte nått mer otippat ställe?

Imorse var man tvungen att skrapa bilrutorna i Stockholm. I Istanbul man tvungen att sitta i skuggan. Ett litet missförstånd som kan klaras ut är att man inte dricker te för att det är kallt här, utan bara för att det är trevligt tror jag. Det är trevligt.
Starkt och bittert te i små glas tillsammans med små, spröda kakor med choklad i, som kallas cay-cookies till exempel. Samtidigt som man lutar sig tillbaka i skuggan och rådgör med sina kompanjoner om hur många kurser man kan lyckas få in i sitt schema. För mig är det enkelt, allt passar, mina kurser på masternivå är alla en gång i veckan á tre timmar.

Idag:
12:40 - 3:30 Modern political theory (Det var inte Zizek. Jag älskar det inte. Det var den stora frågan om vad som skiljer political theory från political science, och detta ska vi ta reda på genom att djupstudera Aristotoles, Machiavelli, Locke, Hegel och Carl Schmitt. Inte så upphetsande. Men ett tema för mitt examensarbete skulle kunna vara: "Kan Bourdeiu anses vara en politisk teoretiker, även om han inte trodde på att politik kan vara en medveten handling?" Typ. Efter att ha diskuterat lite med min lärare. Och erkänn att det skulle vara lite kul. Dessutom skulle jag då bara ta det basala från denna kurs och diskutera det med mitt teoriavsnitt från vårens c-uppsats. Det skulle funka tror jag. Dessutom verkar jag inte kunna få nog av Bourdieu, så det skulle rentutav vara bra för min hälsa.)

Imorgon:
12:40 - 3:30 Gender issues in the ottomanian empire and modern europe (dels ett historiskt perspektiv, men också situationen idag, med bland annat islam som givet inslag. Jag tror det blir grymt.)
3:40 - 4:30 Turkish

Så ja, det skulle nog kunna funka. Allt jag gjort denna vecka har varit sjuk intressant. Alla kurser kräver dock både readingreports eller dylikt, sam en midtermexam innan Bayram (som är festen aka en vecka ledigt som avslutar Ramadhan) men den tunga grejen är the exampapers - typ en 25 sidors uppsats. Men som alltid ska då framsida, innehållsförteckning, inledning/frågeställning, sammanfattning, slutsats samt bibliografi inkluderas, vilket tar bort typ minst 7 sidor. Återstår: typ 15 sidor tunga grejer.
Ja. Dylika saker tåls att diskuteras.

Men jämför med doktoranderna som dels har tre obligatoriska kurser på 10 ects styck, plus ska vara lärarassistenter i en klass på undergrad nivå på 10 timmar i veckan plus den lilla detaljen att de är här för att bedriva forskning. Det är tunga grejer det. Roligt är dock att jag får plugga med dem när de tar sina obligatoriska kurser. De är grymma förebilder/hjältar, vad som helst. Dessutom kan man fråga dom om råd.

Dessutom då, alla vill ha ett liv. Studier måste kompletteras av ett liv. Det är en liten utmaning. Jag tror det blir nice.


puss puss, trevlig torsdag på er.
Nu ska jag skriva turkiska glosor, kolla på greys, äta middag, träna eller what ever!

Kommentarer
Postat av: Laura

Hej!



Ville bara kommentera att ramadan och bayram efter det redan har varit för ca 2 veckor sedan), så den bayram som du menar är nog kurban bayram (offerfesten) som är i slutet på november! :)



2009-10-02 @ 13:55:24
URL: http://papatya.blogg.se/
Postat av: maja

ja men ja. så är det så klart. här snackar alla bara om bayram, som ju säkert betyder typ högtid eller så? Jag kom hit precis när ramadan avslutades så jag borde tänkt längre, det är väl typ tio månaders mellanrum eller så? Offerfesten alltså!

2009-10-02 @ 20:56:59
URL: http://majanordstrom.blogg.se/
Postat av: Laura

Ja, bayram är det allmänna namnet på högtid, de två stora religiösa högtiderna är Ramazan bayram (firas i 3 dagar efter ramadan-månaden) och Kurban bayram (firas i 4 dagar och infaller 2 månader och 11 dagar efter ramadans slut). Så i år infaller Kurban Bayram den sista veckan i november. Kurban bayram betyder "offerfesten" och då offrar varenda familj ett lamm eller annat boskapsdjur och man delar med sig av köttet till fattiga och behövande. Det islamska året är 11 dagar kortare än det "vanliga" året, så alla religiösa högtider infaller tidigare år för år. Så finns det också statliga högtider, som t.ex. Cumhuriyet Bayram den 29 oktober som är ungefär som Självständighetsdagen. Detta firas med parader på olika håll i Istanbul. :)

2009-10-04 @ 18:46:15
URL: http://papatya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0