Text and constructions of national memory

 

Skulle egentligen rapportera från andra lektonen i min kurs om hur det turkiska nationella minnet är konstruerat. Jag har aldrig haft historia på universitet förut. Kommer bara ihåg Wärnulfs mantran om romarriket etc. Herr Professor ovan är rätt passionerad också, han har tidigare gett den här kursen på Harvard och smyger också mycket riktigt runt med tygkassar från Harvard bookshop. Han är så gullig. Mycket starkt drag hos lärarna här, de vill bekräfta sig själva genom att berätta om alla coola ställen de pluggat och undervisat på, och då måste jag så klart berätta vidare. Herr Professor är egentligen eknomisnubbe och det märktes idag när vi kom till hur det egentligen kom sig att Ottomanska riket hade råd att ha så många soldater, slavar etc. Det var en hybridstat med en mix av monetär bas och feodal bas. Alltså ren cash i kombination med ett feodalsamhälle där land delades ut till fältherrar som tog in skatt efter eget behag. Och hur kunde man då få in cashen? En del krigsrov, en del silvergruvor med den största delen är internationell handel va. Han lyser verkligen upp och det hela är rätt fascinerande faktiskt. Här får ni alla min NEK-vänner. Internationell handel där Ottomanska Riker var länken mellan öst och väst fick dem att gå runt och ha råd att rusta till ständigt krig i 600 år. Jippi! Siden och kryddor från Asien till, idag, turkiska hamnar och sedan vidare mot Romarriket och Europa. Jag läser Kristin Lavransdotter och även till Norge kom köpmän med dessa varor, mycket siden och dylikt till Kristin helt enkelt. Internationell handel i en globaliserad värld, nu som då. Undset fick nobelpriset för sin "mäktiga skildring om Nordens medeltida liv". Etnocentriskt? Hybris? Året var 1928 och kanske blåste rätt nationalistiska vindar vem vet, nordisk medeltid var hett i alla fall. Sidospår. Det är ju natt.
Slutsats; Jag kommer nog fortsätta ta den här kursen även om jag tycker det är lite krångligt att greppa hela historien, tidigare har jag ju bara fått andra sidan och nu ska hela pusslet flätas ihop. Hela djävla världen är så etnocentriskt. Vi pratar bara om fornstora storhetstider och lite Romarriket och här pratar vi bara om Ottomanska Riket. Det är samma värld, samtidigt. Samma känslor. Det skriver Undset också. Och Tanpinar. Om det oföränderliga i människans känsloliv. Lika kysk nu som då, om du är kvinna. Kanske. Vi ska uttreda mer.

- Greppar ni det här nu då? På riktigt alltså? Det är inga vanliga grejer jag bara öser ur mig till er, det här är inte det vanliga sättet att prata om Ottomanska Riket, säger herr Professor, - Det här är hela det socioekonomiska samspelet som ni bara måste förstå.

 

Okej då.

 

Det är måndag natt, jag har nya kakor till te och har lagat min middag själv idag. Ytterst trött på halloumi och fetaost varje dag. Sådant tror man liksom inte att man skulle säga. Maschalla liksom. Så okej. Imorgon äter jag halloumi igen, jag lovar. Men ikväll åt jag tomatsoppa och fullkornsbröd, det var rätt härligt. Drack te i café. Fick behövlig uppdatering om känsloliv. Såg Bon Iver spela på kyrkogård i Hollywood.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0