Iran - 70 miljoner själar

Ända sedan jag sträckläste alla Azar Mahloujians böcker och på det fick låna Shirin Ebadis - Mitt Iran så finns de här kvinnorna med sitt folk i ryggen i mitt hjärta. Böcker, filmer, serier och människor. Har gjort mig övertygad. Om att det här är ett rätt fantastiskt land. Bakom regimen. Och jag har försökt skriva texter om detta och läsa mer. Jag ska inte sluta.

Idag intervjuas Shirin Ebadi i DN och de som kämpar för mänskliga rättigheter, demokrati och yttrandefrihet ger upp om vårt stöd.
Man sätter rubriken - Väst tänker bara på sin egen säkerhet - och sorgligt blir det att läsa det och se hur rädslan, här, bygger upp muren mot människor, där. Sanktionerna man hotar med drabbar människorna, inte regimen. Det finns otaliga dokument som visar på korruptionen, svarta marknader etc som regimen skor sig på. De kommer klara sig.

Arvin Pardalan fick Palme-priset i år.
Azars böcker säljs i Sverige, här.
Shirin fick Nobels fredspris för sin kamp som advokat i Iran.
Jag inbillar mig att Sverige är på rätt spår.
Vi måste bli tyngre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0