På tema: Att vara eller icke vara

 

 

Dagens inlägg går till tjejen som inte får dricka för sin kille för att hon blir för svartsjuk. Han måste ju göra något. - Det här är mitt liv, säger han och rycker på axlarna när hon skriker ut sin frustration över hans påträngande ex.

Eller varför inte till henne som vägrar gå upp på en scen om benen är orakade. Publiken kan ju se de håriga benen.

Kanske till hon som säger sin dejt att hon föredrar om han frågar henne när och vad de ska göra.

Hon som sa att det är klart man kan göra karriär i Turkiet som kvinna, om din mamma eller syster kan ta hand om dina barn och hushålle är det ju lugnt.

Den begåvade som inte kunde ta ett annat jobb, i en annan stad för hon kunde inte tänka sig sin man någon annanstans än i hans uppväxtstad, ville inte göra det mot honom.

 

- Det är så svårt för oss att prata om framtiden. Jag vill ha ett jobb där jag reser, kanske vara borta flera år. Men min kille vill inte. Han måste vara här, säger han, om han är borta för länge har han inget jobb, någon annan kommer ta hans plats. Han förväntar sig att jag hittar ett jobb på ett kontor, och kanske kan resa en-två månader om året. Eller om jag vill resa, att jag kan bli hans manager och resa med honom, säger hon som säger att hon kanske alltid har haft fel typ av killar.

 

Idag tänker jag på henne som bryr sig om hon har mer eller mindre fett på sin kropp än kvinnor i sin ålder.

På hon som var elva år och sa att man måste lära sig att kissa tyst.

På idol-deltagaren som på kommentaren om att hon var för mycket tant, att hon borde vara sexigare: - Klart jag vill vara sexig, jag ska verkligen försöka ta åt mig av kritiken.

 

Dagens fråga? Vad betyder hår på benen? Kan man vara kvinna ändå? Vem bestämmer vad som är sexigt? Eller kort och gott; vad är det för värld vi lever i?


Kommentarer
Postat av: Laura

Jag måste ju bara fråga om det är mig du syftar på då du skriver att du tänker på "henne som bryr sig om hon har mer eller mindre fett på sin kropp än kvinnor i hennes ålder", i och med att jag skrev om just fettprocent på min blogg för någon vecka sedan? Om det ÄR mig som du syftar på så tycker jag att du har uppfattat det lite fel.. Anledningen till att jag funderar på om min fettprocent är normal är för att jag inte vet vad det innebär om den är extra låg/extra hög, för att jag vill veta mer om detta för mig okända ämne.



Sedan om banala saker som hår på benen. Det är samhället som formar oss till stor del, och de flesta (inte alla) blir mer eller mindre påverkade av samhället. Det är sant, vad betyder ett par håriga ben när allt kommer till kritan, men ändå så är det inte många unga tjejer som skulle visa sig ute med håriga ben. Varför? Jo, därför för att samhället inte accepterar håriga ben. Varför bryr sig då dessa tjejer om vad samhäller tycker och tänker? Jo, därför för att de flesta av oss ändå söker någon sorts acceptans, vi är flockdjur och vill inte vara alltför olika de andra och bli utstötta. Självklart så säger jag inte att man ska hoppa i ån bara för att alla andra gör det utan man måste ju tänka själv också och göra sina egna beslut och själv prioritera vad som är viktigt och vad som är mindre viktigt. Majoriteten av människorna tror jag ändå är formade efter samhället de lever i, efter de normerna som gäller där. Vad är dina egna tankar kring detta?

2009-10-15 @ 02:31:32
URL: http://papatya.blogg.se/
Postat av: Josefin

Maja, hur bestäms vilken reklam som visas här på bloggen? Nu annonseras nämligen för "Intuition hårborttagning, allt i ett - med tvål och lotion" precis efter det här inlägget!. Ironi på hög nivå?? Eller ett första inlägg i debatten?

2009-10-15 @ 20:08:16
Postat av: maja

Laura - sent svar och jag beklagar om du kände dig utpekad. Det handlar ju självklart inte alls om dig, utan om symboliken i att bry sig om fettmängder, vikt etc. Självklart finns det en hälsoaspekt men sen finns det också en osund aspekt där det finns förtryckande normer som får människor att må dåligt om de inte ser ut på ett visst sätt.

Och du har poäng på poäng om människan som flockdjur. Däri ligger mycket. Samtidigt tycker jag mycket skulle kännas rätt hopplöst om vi inte kunde ändra saker som står fel till. I grund och botten handlar det hela väl om i vilken grad människan faktiskt är en tänkande människa eller inte. Kan starkt rekommendera Nina Björk på detta ämne, som jag också försökte skriva om efteråt. Nu vet jag att jag är insnöad på Björk och skall också försöka gå vidare, utveckla mina resonemang.



Josefin - reklamen styrs helt enkelt efter vilket ämne jag skriver om, har jag hört. HAHA. Men jag kan ha hört fel och det kan vara en slump. The show must go on och etc, tycker lätt att man kan se det som ett dokumenterande bevis som inlägg i debatten.

2009-10-20 @ 18:28:59
URL: http://majanordstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0