Gott nytt år, god fortsättning

 

 

Önskar alla den bästa av dagar just idag. Inte för att det riktigt känns som ett nytt år så klart, men igår var en så fin kväll och idag en fin dag.

Bilden är från trappan till b11 där jag bor. Vi sprang till bussen och konstaterade samtidigt att den solnedgången, som var då igår, var den vackraste vi sett. Bilden gav en sådan blek kopia, som bilder kan vara. Kameror, speciellt mobilkameror, kan verkligen inte fånga stunden. Stunderna finns i mitt hjärta istället.

Och nyårsfirande.

När jag började här trodde jag aldrig att den här erasmusgruppen skulle vara några som jag skulle sitta på en vegetarisk restaurang och äta middag med idag. Det var himla fint. Halloumiwrap med krossad aubergine i tomatsås. Innan hade jag ätit kakorna som Marketas farmor och farfar bakat och dekorerat. Tjeckiska julkakor alltså! Kan bara tipsa om deras hemgjorda fyllda rån. Man köper rånen, som kan man ju lägga vad man vill emellan, de kokar en kolasås på kondenserad mjölk, ni vet när man kokar hela burken i typ fyra timmar tills det blivit kolasås, detta blandat med valnötter. När man äter dem mår man väldigt bra!

Tog en smal gränd ner till Kabatas och steg ombord på en båt.

Det var många nyårsmänniskor men jag hängde mest med Marketa (ingen högodsare) men sen hängde jag nästan ännu mer med Amir som är en masterstudent från Teheran  (högst otippat). Ni som känner mig kan ju tänka er att jag är en sucker för att få höra insideshistorier från iranska studentuppror. Jag har skrivit om Amir tidigare. Tror jag nämnde hans vänner som fortfarande sitter i fängelse sedan upploppen och revolterna vid valet i juni. Om ni läst tex DN så ska det ju klassas som att vara "gudsfiende" om man är emot regimen numera, och detta straffas med döden. Moharabi heter det, och är man det så står det klart och tydligt i sharia-lagen att det är dödstraff som gäller. Det är Ashura nu, tio dagar, det tar slut på söndag. Upproren lägger sig inte, regimen slår tillbaka ännu hårdare. Motorcykelattacker med tårgas, pepparsprej, järnkedjor. Och så skjuter de. Men också rapporter om poliser som vägrar bruka våld mot demonstranterna. De som var de starka ledarna, politiker etc sitter ju nästan alla i fängelse nu. Idag är det vanliga människor som riskerar livet för kampen.  Samtidigt går Mousavi ut med en varning.  " -'Jag är inte rädd för att dö för folkets skull. . . hårda ord kommer att resultera i uppror. . . vallagen måste ändras och politiska fångar måste friges"' konstaterade han på fredagen i ett uttalande på sin webbsajt Kaleme." Det är en andra våg, var kontentan av DN's analys över de senaste dagarna. Amir var inte så pepp på att fira nyår.

 

Jag skulle ju gärna göra en studie där va. Det är säkert farligt. Läser om hur studenternas nyhetsbyrå blev attackerad av militären när de jagade demonstranter. Misshandel och en skalle inslagen. Annars är det det gamla vanliga med censur av internet, det är proxy-servers som gäller om man vill använda mail, facebook, twitter etc. Den senaste veckan har man dock inte alls kunnat kolla sin mail. Går inte att ha kontakt.

 

- Because of this everyone thinks I'm not a muslim, sa han och visade halsbandet med något som liknar en fågel, en blomma, ett kors, ett flygplan på samma gång. En symbol för en naturreligion som var vanlig i norra Iran. Han hade fått den i present när han var liten, han tyckte om själva symblen. Men  religiös?

- Not at all. Stupid, stupid religion.

Mmm. Så kan man ju uttrycka sig. Ganska dum. Som kan bestämma vem och vad som är guds fiende och straffa det med döden. Det finns så mycket goda krafter i Iran, och nu skjuter regimen sina egna på en av de heligaste högtiderna. Det kommer snart spåra ut, hoppas och tror jag. En frihetskamp som gör väldigt många människor rädda. Korrupt stat som tar alla oljepengar och förtrycker kvinnor och studenters kamp. Studpid religion. Något måste hända snart. Stora goda krafter. Även om Mousavi kan vara lite skenhelig med sina åtta år som premiärminister under Brödrakriget mot Irak på 80-talet, så ville han möta upp krav från omvärlden om kärnvapen. Reformer för människorna.  Iran skulle vara något annat.

 

Bara tänker att det är ett rätt skönt statement. Att ha ett smycke som symboliserar motståndet.

 

 

Men det var en fin kväll. Man tror inte att det är sant när natten är varm, ingen jacka, bosporen bron är extra pimpad, vi glider runt på vattnet, genom staden i mörkret timme på timme. Båten gungade inte speciellt. Det var inte jobbigt att vara på en båt. Nyår slutade inte i någon katastrof utan mer med att vi köpte vatten och kakor och tog bussen hem. Somnade framåt 06-tiden och har spenderat eftermiddagen på Piazza.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0