Läs Parvin Ardalan.

Idag har DN publicerat en debattartikel av Parvin Ardalan. Det stärkte mig att läsa den. Så fruktansvärt vackra historier. Nej, inte vackra historier faktiskt, utan vilken kamp. Vilka människor. Och jag skäms för mitt priviligerade liv, såsom de rika barnen som aldrig förtjänat sina pengar. I-lands problem. Folkets motstånd växer i Iran, är hennes rubrik. Och nu är det ett systemkritiskt motstånd. Jag tror faktiskt att detta skiljer sig från tidigare.

Minns när Parvin hade tilldelats palme-priset för sin kamp för mänskliga rättigheter med fokus på kvinnors rättigheter, och skulle komma till Sverige. Jag skulle ha intervjuat henne då, visste inte vem hon var. Det vet jag först sedan dess. Vilken människa.
Hon fick ju inte komma, som ni kanske vet. Hon förbjöds att lämna landet. I höstas var hon på bokmässan i Göteborg, men då var jag ju sedan länge i Istanbul.
Lätt dagens idol.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0