Mer politisk kultur!

 

 

I somras sträckläste jag den här boken. Fick precis ett mail från författaren som uppskattade vad jag skrev om den på dagens arenas redaktionsblogg i somras. Kommer mest ihåg att jag var fruktansvärt upprörd över Hägglunds - Verklighetens folk - och försökte drämma till i den debatten så fort jag bara kunde. Men just om den här boken då, den var så upplyftande, det är en fantastiskt skildring om ett  teatersverige. Men också något mer, ett rop i rymden som kanske kan ge eko. Politik kan inte förpassas till att vara betalda byråkrater och betalda folkvalda som åker på kongress. Vad vi gör med våra liv är ju politiskt, dina val. De kommer bestämma hur världen ser ut. Om du väljer att flyga, hur mycket du shoppar, vilket jobb du tycker du har rätt till, respekten för ditt eget värde i kombinationen med respekten för andras världen. Att handla cykelsadlar på Claes Ohlsson är ju fruktansvärt politiskt. Allt. Kanske är det för mycket, så då blir det bara apati. Ingen vill lyssna.

 

Men hallå, det privata är politiskt. Tankar, känslor, handlingar. Liberal individualism kanske försöker ta det ifrån det politiska samhället? Skönjer vi en sköt-dig-själv-skit-i-andra mentalitet som bygger upp en apatins högborg? Om det privata inte är politiskt så behöver man ju inte ta ansvar. Och det är väl exakt vad alla dessa människor som inte ser konsekvenserna av sina handlingar lever efter?

Men vad jag minns nu är hur jag längtade efter mer politisk kultur som inte behövde rymmas bland paragrafer och politiskt korrekthet, utan som mest kunde få spinna fram ur engagemang och glädje.

 

Det finns massa bra, Då kan man lika gärna kittla varandra, till exempel.

Den kan man köpa via Atlas som gett ut den. De har bara bra böcker faktiskt, så kolla lite.

 

 

ps I. Nu längtar jag lite efter Sverige och få bita tag i dessa frågor igen.

ps II. 1987 i Turkiet var "det privata är personligt" den feministiska rörelsen slagord. 1988 ändrades lagen som Atatürk etablerade 1923 med republikens grundande. Blev tillåtet att söka jobb utan sin mans tillåtelse, förbjudet att slå sin fru i uppfostringssyfte, etc. Privat eller politiskt?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0