Söndagsmorgonstund

Vilken underbar morgon, utbrister man och sträcker ut armarna mot den stålgrå himmelen. Hoppas på att skorna inte ska läcka in vatten. Går ner och äter torra bröd med underbar körsbärsmarmelad till frukost.

- Lärde mig Iran-reglerna för backgammon.
- Fick höra att det inte är ovanligt i Iran att tycka att Bush var bättre än Obama, ja om man bortser med det där lite klumpiga att starta krig då.
- Shirin Ebadi, hon som fick freds nobelpris för några år sen, advokat med fokus på kvinnors rättigheter, vill göra reformer inom ramen för islam. Hon är inte helt omtyckt. Inte om man tycker att religon är stupid, stupid. Då vill man slänga ut barnet med badvattnet.
- Min slutsats, också efter att ha konfronterat Marketa på ämnet: Det finns en opposition i Iran som vill till väst, USA, lika mycket som man ville riva ner järnridån i Tjeckoslovakien. Så klart är det så. Det här med mänskliga rättigheter inom ramen för islam är bara bullshit enligt vissa. Enligt mig blir det väldigt mycket hårt mot hårt.
- Den där gatan i Teheran, den där polisbilar mejade ner demonstranter genom att omväxlande köra framåt och backa bakåt, det är samma gata som två av Teherans Universitet ligger på.

Här är en länk til CNN, kolla till exempel på Iran and opposition divide grows.

Kommentarer
Postat av: aria

Jag måste bara säga att dina information om Iran e i stort sätt felaktiga .



Ni här i väst måste förstå att det e stor skillnad mellan folket o regimen . Om regimen tänker på ett viss sätt ,det betyder inte alls att folket håller med om det .



Liksom det du skrev om "Fick höra att det inte är ovanligt i Iran att tycka att Bush var bättre än Obama" Av vilka har du hört det här ?? Den här påståenden liknar mest de propagandan från regimens sida som vill övertyga iranier om att USA e fortfarande eran fiende ,oavsett vilken president som får makten där ,men i själva verket ingen lyssnar länge på de.



Och opposition i Iran vill inte till väst el USA! de vill bara ha ett vanligt relation med omvärlden,även med USA o kanske Israel !



Tack!



Postat av: aria

Jag måste bara säga att dina information om Iran e i stort sätt felaktiga .



Ni här i väst måste förstå att det e stor skillnad mellan folket o regimen . Om regimen tänker på ett viss sätt ,det betyder inte alls att folket håller med om det .



Liksom det du skrev om "Fick höra att det inte är ovanligt i Iran att tycka att Bush var bättre än Obama" Av vilka har du hört det här ?? Den här påståenden liknar mest de propagandan från regimens sida som vill övertyga iranier om att USA e fortfarande eran fiende ,oavsett vilken president som får makten där ,men i själva verket ingen lyssnar länge på de.



Och opposition i Iran vill inte till väst el USA! de vill bara ha ett vanligt relation med omvärlden,även med USA o kanske Israel !



Tack!



Postat av: maja

Jag ber om ursäkt för att jag upprört dina känslor. Kanske borde jag förklarat sammanhanget lite bättre. Just nu befinner jag mig i Istanbul tillsammans med flera utbytesstudenter från Iran, som studerade i Teheran fram tills i höstas. De har daglig kontakt med sina vänner och släktingar hemma.



Nu är det så här; jag förstår och kan hålla med i dina invändningar helt och hållet. Det som jag skrev här var mina reflektioner efter ett långt samtal med en av mina vänner här. Visst låter det som den propaganda regimen sprider, det är ju just därför det är intressant, med en opposition som är kluven. Jag har fram tills nu inte alls tänkt på att det kunde vara så och kände mig mycket naiv.



Jag vet mycket väl att det är stor skillnad på regimen och folket.

Och vill på inga sätt hävda att "oppositionen" vill si eller så, för det tror jag inte alls att man kan säga. När jag skriver att det finns "en opposition i Irans om vill till väst", så menar jag med det att det finns flera olika typer av oppositioner, som kanske har lite olika viljor.



Ett missförstånd hoppas jag. Detta springer ur mitt behov av att bearbeta informationen att man som iranier kunde tycka bush var en bättre president än obama.



Återkom gärna!

2010-01-03 @ 19:13:55
URL: http://majanordstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0