Opinionsundersökningar - lögn och propaganda

Kan bara blogga enstavigt.
Om alla familjer, hundar, människor jag träffar när vi knackar varenda dörr i Uppsala. Eller har bokbord. Eller står i valstuga. Eller delar ut tidningar till stressade pendlare.
Efter att ha legat sjuk i två dagar, efter två dagar med Brothers & Sisters, annat hjärndött som opinionsundersökningar etc fick jag nog. Det är fem dagar kvar till valet 2010 och jag låg där och tynade bort lite. Att läsa tidningar, internetsajter etc hjälper inte mig. Jag blir inte arg eller glad. Bara ledsen. Hur kan journalister göra så här? Aldrig är missbruk av statistik högre än nu. Därför orkar jag inte läsa tidningen. För jag spyr på synovate och de andra. Som inte redovisar sina metoder, inte bortfall eller de som väljer osäkert. I den senaste undersökningen var det 17 % som inte svarade på frågan. Metoden ryktas vara att man ringer till fasta telefoner under dagtid. Sen kör man ut resultat som sanning. Detta dessutom när man använder sig av 95 % säkerhetsnivå. Detta innebär att det sanna värdet med 95 % säkerhet ligger inom ett spann på 10 %. Dessa spann, för de båda blocken, överlappar varandra, ofta med flera procent. Det finns inga statistiskt säkerställda skillnader i detta val. Därför pallar jag inte men inser att jag borde skrika högt. De hade fått underkänt på varenda inlämningsuppgift i statistik. Med sitt rubriksättande och tolkande av siffror producerar de lögner och propaganda.
Jag orkar bara knacka dörr och säga hej, har du några frågor om vår politik. Har du bestämt vad du ska rösta på? Vilka är viktiga frågor för dig?
Då möter man en annan värld. Det är en värld av socialdemokrater, vänsterpartiser, miljöpartiser, feminister och piratpartister. Sen träffar jag borgerliga väljare också. De respekterar jag alternativt skämtar med. Så kan det få vara. Min poäng är kanske enbart denna; man möter en helt annan värld om man bara går ut och pratar med folk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0