Dagens tidningsläsning

För er som undrar så verkar NY Times mest handla om svininfluensan, baseball och Afganistan. En bomb som dödade tio personer i Kabul, indiska ambassaden. Tror att Afganistan kan bli ett hett ämne i mitt liv de närmaste veckorna.

På DN är det enda som intresserar mig nobelpriset i litteratur. Om typ 15 minuter vet man men ännu svävar vi i den här fantastiska ovissheten då. Oates? Oz? Tranströmer? Nu känner jag att jag varit med tillräckligt länge för att veta att det alltid är samma namn som cirkulerar. Och som Jannerling skrev så kommer det ändå bli någon vi inte alls känner igen. Hon håller på Assia Djebar. DN kultur på Herta Müller. Eller så blir det Murakami, eller den där italienaren. Jag tippar på att Japan/Asien är rätt underrepresenterat så Murakami vore kanske nice. Men ändå. 11 kvinnor på alla dessa år, ibland med 25 år emellan. Jag läser ju en av dem just nu, Sigrid Undset. Här recenserar Nina Björk en biografi över kvinnan. Nu bestämmer jag; det blir en kvinna, och för min del får det gärna bli Oates.



Annars läser jag Zweigbergk om sig själv med diagnos ADHD och Aspergers. En mycket, mycket viktig text. LÄS DEN. Också bokrecension om hennes nya bok - Sånt som man bara säger. Också på tema relationer, på ett hemskt sätt.

Även intressant recension av de Beauvoirs första bok - Den Inbjudna, ett triangeldrama i kölvattnet till hennes och Sartes öppna förhållande. Här känner jag att vi kommer inte på ett intressant ämne som eventuellt kan komma att utvecklas. Du där som tänker på feminism kontra öppna förhållanden borde nog läsa den här boken, helt enkelt.


Nu ska jag gå till biblioteket och plugga med omväg förbi FASS café och läsa böcker och kanske turkiska tidningar också.
PussPuss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0